PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

Baanbrekende Businessmodellen | BNR

Innovatieve verdienmodellen. Slimme partnerships. Andere distributiekanalen. John van Schagen en Patrick van der Pijl gaan in gesprek met bedrijven die de spelregels in hun branche herschrijven.

Afleveringen

  • #43 De toekomst van je bedrijf op één A4-tje

    Dec 03 2021

    Wat doe je als de hoofdgast zich 's ochtends ziek afmeldt? Hem beterschap wensen en improviseren. John en Patrick gaan in deze speciale editie in op het nut van de offsite. Het regent deze maanden weer strategiesessies in Nederland en de vraag is of die allemaal even nuttig worden besteed. Want wat heeft een gemiddelde medewerker aan een visie die verstopt zit in een rapport van 250 pagina's? Het kan ook anders, zo blijkt. Onder meer door je businessmodel te visualiseren met het Business Model C...more

  • #42 Hoe je volume krijgt op een online platform

    Nov 26 2021

    Te gast is Florien Smits, die het online platform ruim een jaar geleden startte met Roos Zondervan. Gemak en volume is waar het in dit businessmodel om draait. Het gemak dat je moet bieden om altijd en overal snel een geschikte werkplek buiten de deur te vinden, het volume om het platform uiteindelijk winstgevend te maken. Er zijn inmiddels 100 locaties aangesloten, de grote uitdaging is nu om ook aan de gebruikerskant nieuwe aanwas te kweken.

  • #41 Pieter Pot pioniert met verpakkingsvrije boodschappen

    Nov 19 2021

    In deze aflevering spreken John en Patrick met co-founder Jouri Schoemaker. De online supermarktketen belooft klanten plasticvrij boodschappen doen en dat slaat met name in grote steden aan. Het bedrijf is zo'n twee jaar actief en heeft inmiddels al een wachtlijst met 20.000 belangstellenden. Er zijn niet veel ondernemers die dat kunnen zeggen. Hoe werkt dat boodschappen doen in potten? En hoe gaat Schoemaker ervoor zorgen dat al die geïnteresseerde mensen zo snel mogelijk klant worden?

  • #40 Exponentieel groeien door groot te denken

    Nov 12 2021

    In deze aflevering praten John en Patrick met Yves du Bois en Milou Klooster van RTI Blockchain. Dat bedrijf heeft een platform ontwikkeld dat transportkratjes (RTI's) overal ter wereld automatisch kan traceren. Zoekgeraakte kratten zijn een probleem waarmee de vader van Klooster - hij is vishandelaar - regelmatig wordt geconfronteerd. En hij is lang de enige niet. Patrick schetst de contouren van een exponentieel businessmodel. Deze manier van ondernemen stelt bedrijven in staat om ook op lange...more

  • #39 Nu nog een webshop starten, lukt je dat?

    Nov 05 2021

    Te gast is Stan Verhoeven, één van de drie co-founders van de webshopketen. Het succes van Etrias is het gevolg van een duidelijke keuze voor niche. Sneeuwkettingen nodig? Sneeuwkettingenstore.nl heeft ze in alle denkbare maten. Hoeslakens vind je op Hoeslakenshop.nl en er is zelfs een aparte webshop voor pannen. John vroeg zich onlangs af of je vandaag de dag nog een online winkeltje kunt starten. ('alles is er immers al'). Met Stan verkennen we de mogelijkheden die er zijn en hoe je je busines...more

  • #38 Het businessmodel van de deelstep

    Oct 29 2021

    Te gast is Sven Jaspers, directeur van Dott Nederland. Het Amsterdamse bedrijf timmert hard aan de weg met micromobility in Europese steden. Zo rijden er inmiddels al tienduizenden e-steps van het merk rond in steden als Brussel, Londen en Parijs Maar de concurrentie is fel, met grote Amerikaanse aanbieders als Bird en Lime. Hoe organiseert Dott het laden van de deelstep? Welke hoeveelheden heb je nodig om in een stad aan de slag te gaan? En wanneer zien we de stepjes eindelijk in Nederland? Joh...more

  • #37 IoT kan ook jouw businessmodel verrijken

    Oct 22 2021

    In deze aflevering praten John en Patrick met Wienke Giezeman, één van de initiatiefnemers van The Things Network. Dit platform werd zes jaar geleden opgericht om het Internet of Things (IoT) in ons land een boost te geven. Buiten het zicht van de meeste mensen zijn er al heel wat bedrijven mee aan de slag. Met de inzet van IoT besparen zij kosten, hoeven ze minder mensen aan te nemen en gaan processen efficiënter. Bereid je in deze podcast voor op een voorbeeldenfestival. Over deze podcast B...more

  • #36 Dit financieringsplatform doet wat banken niet meer lukt

    Oct 15 2021

    In deze aflevering praten John en Patrick met Maarten Rövekamp, mede-oprichter van Mogelijk Vastgoedfinanciering. Dit bedrijf heeft een online platform ontwikkeld dat vraag en aanbod samenbrengt. Inmiddels stromen er maandelijks meer dan 17.000 financieringsaanvragen binnen. Door die flow zoveel mogelijk te automatiseren, lukt het Mogelijk om snel het kaf van het koren te scheiden. Aan de andere kant is het de uitdaging om investeerders zoveel mogelijk zekerheid te bieden. Ook daar heeft het bed...more

  • #35 Fixico maakte een beslissende pivot

    Oct 08 2021

    In deze aflevering praten John en Patrick met Derk Roodhuyzen, co-founder van Fixico. Via dit platform kun je makkelijk en snel offertes vergelijken van erkende schadeherstellers. Het bedrijf richtte zich aanvankelijk op de consumentenmarkt, maar ziet nu vooral bij zakelijke klanten snelle groei. Leasemaatschappijen, verzekeraars en grote bedrijven gebruiken het platform voor hun klanten en medewerkers, veelal als whitelabel. Over deze podcast Baanbrekende Businessmodellen is de podcast waari...more

  • #34 Zo krijgt Docbldr tractie in een traditionele markt

    Oct 01 2021

    In deze aflevering praten John en Patrick met Pim Betist, de founder van Docbldr. De software zette hij eerder al in voor heel ondernemend Nederland, met het platform VraagHugo. Toen er specifieke interesse kwam vanuit de juridische hoek, leidde dat tot de start van Docbldr. Betist begon kleinschalig en bouwde beetje bij beetje aan het perfectioneren van zijn product. Verder richt hij zich nu vooral nog op de zogeheten 'believers', kantoren die open staan voor nieuwe technologie. Die aanpak is n...more

  • #33 Anything as a service

    Sep 17 2021

    In deze aflevering praten John en Patrick met Bob van der Meij, in Nederland verantwoordelijk voor de sales-activiteiten van Everphone. Dit Duitse bedrijf levert smartphones en tablets as a service. Dat betekent geen gedoe meer voor IT-managers als een mobieltje van een medewerker stuk raakt bijvoorbeeld. Patrick legt uit wat je nodig hebt om zo'n shift te kunnen maken en wat het je als bedrijf oplevert. Ondertussen wordt er in de studio gefantaseerd over andere producten die as a service kunnen...more

  • #32 Een digitaal businessmodel, maar hoe dan?

    Sep 13 2021

    In deze aflevering praten John en Patrick met Rogier Duin, de commercieel directeur van Incentro. Deze digitale dienstverlener telt ongeveer 450 medewerkers en helpt bedrijven die technologie nodig hebben om te veranderen. Vaak zijn het overigens mensen en cultuur die bepalen of zo'n verandering gaat slagen, benadrukt hij. Patrick legt uit welke digitale businessmodellen er zijn, wat ze je opleveren en hoe je dit in je eigen organisatie adopteert. Over deze podcast Baanbrekende Businessmodelle...more

  • #31 Deelplatformen: wat ons nog te wachten staat

    Sep 03 2021

    Wat maakt een deelplatform nou echt succesvol? En waarom mag je Airbnb wél tot deze groep scharen, waar Uber dat eigenlijk niet is? We vragen het aan Harmen van Sprang, kenner van de sharing economy en één van de kartrekkers van Sharing Cities Aliance. Ook legt Patrick tijdens het gesprek nog een opvallend voorstel op tafel: wat als we de NS als deelplatform gaan zien? Ben je benieuwd naar het antwoord, ga dan zeker luisteren. Over deze podcast Baanbrekende Businessmodellen is de podcast waar...more

  • #30 Online reviews zijn zuurstof voor merken

    May 28 2021

    Driekwart van de online consumenten koopt pas nadat ze een review hebben gelezen. Laat dat even op je inwerken. Jurjen van Vliet is de co-founder van Stars and Stories, zijn bedrijf helpt grote merken aan het verkrijgen van die reviews en is inmiddels in achttien landen actief. Betrouwbaar en eerlijk, is zijn belofte. Zo krijgen mensen uit community niet betaald en moeten ze de spullen na het testen weer inleveren. Hij legt uit waarom grote merken het moeilijk vinden om dit proces zelf te organi...more

  • #29 De vliegende auto komt eraan

    May 21 2021

    In het businessmodel van PAL-V draait het naast technologie vooral ook om wetgeving. Een vergunning om te rijden is er al, het traject om te mogen vliegen is in volle gang. Maar daarna volgt de grootste uitdaging: de weg naar de klant. Blijft de PAL-V Liberty een leuk speeltje voor de rich n famous of weet deze autocopter uiteindelijk ook de massa te bereiken. En wat is daarvoor nodig? Dan zoeken we uit in deze aflevering met CEO Robert Dingelmanse. Over deze podcast Baanbrekende Businessmode...more

  • #28 Startups helpen DSM te innoveren

    May 14 2021

    Te gast is Pieter Wolters, de managing director van DSM Venturing. De Nederlandse multinational (8,1 miljard euro omzet in 2020) participeert momenteel in 35 startups, met name in de Verenigde Staten, Europa en Israël. Zo werd er onlangs nog een belang genomen in Meatable, een Nederlandse producent van vleesvervangers. Volgens Wolters is dit dé manier om de snelle veranderingen in de markt bij te benen. DSM hanteert het principe van fail fast, learn fast nu zelfs als houvast voor haar eigen inno...more

  • #27 Het businessmodel van venture capital

    May 07 2021

    Te gast is Martijn Hamann, partner van de investeringsmaatschappij. Het bedrijf presenteerde onlangs een nieuw fonds van 250 miljoen euro maar liefst, met name bedoeld voor startups in artificial intelligence, quantum computing en machine learning. Hoe is het model van VC's nu eigenlijk georganiseerd? Op welke manier screenen zij de nieuwe Mollie, 3DHubs en Messagebird? En wat maakt nu eigenlijk een winnend businessmodel? Over deze podcast Baanbrekende Businessmodellen is de podcast waarin Jo...more

  • #26 Zo disrupt Temper de arbeidsmarkt

    Apr 30 2021

    Niels Arntz is één van de oprichters van Temper. Het platform zag de omzet door de coronacrisis met 90% in elkaar storten en tussendoor viel ook nog een dagvaarding van de FNV op de deurmat. Het is niet de eerste keer dat platformen met juridisch gedoe te maken krijgen, Airbnb en Uber kunnen erover meepraten. Hoe komt dit eigenlijk? En is de huidige wetgeving eigenlijk wel klaar voor de nieuwe platform-economie? Over deze podcast Baanbrekende Businessmodellen is de podcast waarin John van Sch...more

  • #25 Maak van je klant een abonnee

    Apr 23 2021

    Steeds terugkerende inkomsten, dat klinkt veel bedrijven als muziek in de oren. Niet zo gek dat het subscription model in opmars is. Van je klant een abonnee maken, wat komt daar zoal bij kijken? En hoe maak je van dit verdienmodel een succes? Boombrush klinkt je mogelijk al bekend in de oren. Het bedrijf mocht onlangs pitchen bij Dragons Den en wist daarin Pieter Schoen en Michiel Perridon enthousiast te krijgen. Maar of zij die beloofde 6,5 ton aan funding ook echt gaan krijgen, is nog even af...more

  • #24 Livekindly werd binnen één jaar een multinational

    Apr 16 2021

    Met dit onconventionele businessmodel is oud-Unilever topman Kees Kruijthoff de food-industrie aan het disrupten. Met het mediaplatform bereikt hij zijn (potentiële) doelgroep. Daaronder hangen inmiddels vier internationaal opererende merken die in ieder geval één ding met elkaar gemeen hebben: ze bieden een alternatief voor vlees. Kruijthoff legt uit hoe hij en zijn partners met deze strategie in staat zijn om in recordtempo te schalen. Het bedrijf lanceert binnenkort een vleesvervanger voor de...more

  • #23 De impact van artificial intelligence op businessmodellen

    Apr 09 2021

    Voor John en Patrick reden genoeg om Remy Gieling uit te nodigen, auteur van het boek 'Ontdek de groeikansen van AI'. Samen duiken ze in het enorme woud aan nieuwe mogelijkheden dat artificial intelligence biedt en komen tal van voorbeelden langs. Van Floryn, dat algoritmes gebruikt voor het verstrekken van mkb-krediet tot Dashmote, een bedrijf dat voor grote drankmerken als Coca-Cola en Bacardi de meest interessante sales-mogelijkheden in kaart brengt. Remy legt uit hoe bedrijven zelf met AI aa...more

  • #22 Zo gaat Ali B. lokale winkeliers aan online omzet helpen

    Apr 02 2021

    Flexy heet het concept. Met dit platform krijgen winkeliers uit de buurt een app waarmee ze hun producten heel eenvoudig online kunnen aanbieden. Zo kunnen mensen hun boodschappen en andere huishoudelijke spullen thuis bestellen bij ondernemers uit hun eigen buurt. En vandaag besteld is vandaag bezorgd. Zo digitaliseren we de lokale winkelier en dat is hard nodig, anders overleeft die het niet, aldus Ali B. Flexy zoekt nog naar het juiste verdienmodel, al is een maandelijkse fee voor retailers n...more

  • #21 Vandebron als één loket voor al je duurzame energie

    Mar 26 2021

    Aanbieders van duurzame energie zijn er volop. Vandebron zegt het verschil te maken door je rechtstreejs te koppelen aan de bron en geen marge te rekenen op het energieverbruik. Het bedrijf hanteert een vast bedrag per maand. Naast stroom en een warm huis richt Vandebron zich inmiddels ook op groene mobiliteit, met een eigen laadpas voor elektrisch rijden bijvoorbeeld. En het bedrijf denkt aan meer, het leveren van hybride warmtepompen voor mensen thuis bijvoorbeeld . Eén merk, één missie, maar ...more

  • #20 Hoe gelddrukker Joh. Enschedé zichzelf opnieuw uitvindt

    Mar 19 2021

    Onze eurobiljetten komen tegenwoordig uit Duitsland en Frankrijk en het in Haarlem gevestigde bedrijf moest zich helemaal opnieuw uitvinden. Aan directeur Gelmer Leibbrandt de taak om deze transformatie te leiden. Joh Enschedé richt zich inmiddels op de markt van echtheidskenmerken. Het produceert postzegels met digitale codes, heeft een oplossing tegen namaakmedicijnen en drukt biljetten met augmented reality, bedoeld voor evenementen. Zo komt zelfs Martin Garrix nog even opduiken in deze podca...more

  • #19 Bij Mollie draait alles om simpel, simpeler, simpelst

    Mar 12 2021

    In deze aflevering duiken John en Patrick in het businessmodel van deze Payment Service Provider. De meeste Nederlanders hebben de applicatie al wel eens gebruikt, bij het online afrekenen van bestelde spulletjes. Stefanie Richheimer is VP Western Europe van het bedrijf en vertelt dat de cultuur bij Mollie één van de belangrijkste groeidrijvers is. Die is - wat zij noemt - 100% productgedreven. De hele dienstverlening draait om simplicity. Ook biedt ze een inkijkje in de toekomst van het bedrijf...more

  • #18 Franchise en visie als groeidrijvers van Fit20

    Mar 05 2021

    Door oefeningen onder begeleiding in slow-motion uit te voeren, ga je niet transpireren en word je evengoed fit. De formule komt overwaaien uit - hoe kan het ook anders - de Verenigde Staten. Walter Vendel bracht het naar Europa en bouwde er een merk omheen. Zijn groeistrategie draait om franchise. Vendel levert de ondernemer alles wat hij nodig heeft, van methodiek tot software en handvatten om klanten aan te trekken. Het resultaat? Al 165 vestigingen in acht verschillende landen. Over deze po...more

  • #17 Somnox wil binnen 10 jaar naar 100 miljoen

    Feb 26 2021

    Sensoren in het apparaat monitoren de ademhaling en nemen het ritme vervolgens over. Zo helpt het veel mensen aan een betere nachtrust. Een gepatenteerde technologie die een groot probleem oplost, succes gegarandeerd zou je denken. Toch is dat geen zekerheid. Jagtenberg vertelt hoe en zijn co-founders voortdurend aan het merk én het businessmodel blijven sleutelen. Zijn ambitie liegt er niet om: in 2030 minimaal 100 miljoen mensen aan een betere nachtrust hebben geholpen. Over deze podcast Ba...more

  • #16 Hoe Amazon jouw leven voorgoed wil veranderen

    Feb 19 2021

    In deze aflevering duiken John en Patrick in het businessmodel van Amazon. In landen als Duitsland en de Verenigde Staten gaat inmiddels de helft van alle online aankopen via het platform van Jeff Bezos. Maar het bedrijf is hongerig dan ooit en doet er alles aan om in de levens van miljarden mensen onmisbaar te worden. Tim van der Bilt is als Nederlandse ondernemer actief op The Marketplace van Amazon. Met hem pellen we het businessmodel van deze winstmachine beetje bij beetje af. Over deze pod...more

  • #15 Waarom Social Deal wél een succes werd

    Feb 12 2021

    Het bedrijf werd 10 jaar geleden opgericht door Bart Oosterholt en Rens van den Berg. Twee vrienden die destijds na een mislukt avondje in een Zuid-Afrikaans Casino besloten te gaan ondernemen. Vandaag de dag is hun Social Deal marktleider in Nederland. Zo'n 7 miljoen mensen maken minimaal één keer in het half jaar gebruik van een deal die het bedrijf aanbiedt. Hoe werkt dit businessmodel dat vraag en aanbod bij elkaar brengt? Houden aanbieders er eigenlijk nog iets aan over? En wat zorgt ervoor...more

  • #14 Liesker Procesfinanciering innoveert in een oerconservatieve markt

    Feb 05 2021

    In landen als Engeland en de Verenigde Staten is zo'n investeringsconstructie voor proceskosten de laatste jaren uitgegroeid tot miljardenbusiness. Steeds meer bedrijven maken er gebruik van. Hoe anders is dat in Nederland waar er voor Sara Liesker nog veel missiewerk te verrichten is. Zij was in 2011 de eerste die dit concept in ons land presenteerde. En nu, tien jaar later, is het aantal rechtszaken dat op deze manier wordt gefinancierd nog steeds beperkt. Hoe komt dat? En kan zij haar busines...more

  • #13 Selecta lanceert koffieconcept voor thuiswerker

    Jan 29 2021

    Te gast is Sjoerd van den Dungen, de commercieel directeur van Selecta Nederland. Het van oorsprong Zwitserse bedrijf levert koffieconcepten, fris-en fresh food oplossingen in zestien Europese landen. Als gevolg van de coronacrisis zijn er in razend tempo nieuwe producten gelanceerd. Van een mini-market tot een concept dat thuiswerkers voorziet van koffie die ze normaal gesproken op kantoor krijgen geserveerd. En er is ook nog de Junea, een vendingmachine 2.0 die ook op plekken waar minder mense...more

  • #12 Wordt Hydraloop een wereldhit?

    Jan 22 2021

    Decentrale waterzuivering. In Nederland is het concept nauwelijks bekend, maar als het aan Valkieser ligt wordt er over 10 jaar nergens meer een gebouw neergezet zonder deze toepassing. Zijn Hydraloop (een soort kleine koelkast) zuivert water, zodat je het nog een keer kunt gebruiken. Voor de tuin of in het toilet bijvoorbeeld. Uit de hele wereld regent het inmiddels aanvragen voor deze made in Holland innovatie. Succes gegarandeerd, zou je zeggen. Toch zijn er volgens Patrick nog wel wat busine...more

  • #11 Zo slijt NewBe content aan Netflix

    Jan 15 2021

    Te gast is Jeroen Koopman die NewBe acht jaar geleden oprichtte. In tegenstelling tot veel van zijn branchegenoten laat hij lineaire tv voor wat het is en zijn het vooral de video on demand-platformen waar het bedrijf zich op richt. Met succes. 'Gewoon Boef' was een hit op Videoland en voor de remake van 'Heartbreak High', een bekende Australische soap uit de jaren 90, heeft Koopman al een koper gevonden. De serie is vanaf volgend jaar te zien op Netflix. Over deze podcast Baanbrekende Busin...more

  • #10 In 2030 is Etos nog steeds springlevend

    Dec 04 2020

    De winkelstraat heeft het moeilijk, zo blijkt nog maar weer eens uit een nieuw rapport van het Planbureau van de Leefomgeving. Steeds meer consumenten shoppen vanuit huis, op hun tablet en mobiel. De corona-crisis doet daar nog een schepje bovenop. En het is in die snel veranderende markt waarin Etos zich beweegt. Volgens Noor de Bruijn draait het bij het merk allemaal om 'goed advies'. "Elke vraag om je goed te voelen kun je aan ons stellen, het is dus meer dan alleen verkoop. En het gaat ...more

  • #9 ING: technologiebedrijf met banklicentie

    Nov 27 2020

    'Ik stapte de bank binnen en er was daar een man die mijn rekeningnummer uit zijn hoofd kende. Dat zal ik nooit vergeten.' Na deze trip down memory lane door Patrick inventariseren we met Benoît Legrand de koers die ING vaart om ook over 10 jaar nog steeds waarde toe te kunnen voegen voor klanten. Hij vergelijkt die rol met zuurstof. 'Je ademt elk moment, maar staat daar niet continu bij stil. Totdat je ineens een halve minuut geen zuurstof hebt. Zo moet ook onze rol worden. We zijn ieder moment...more

  • #8 Zo blijft KPN zichzelf steeds opnieuw uitvinden

    Nov 20 2020

    Jilles Limburg is marketing-directeur bij KPN Zakelijke Markt. Hij heeft de zakelijke proposities van het bedrijf de afgelopen jaren fors teruggebracht. Voor het bedrijfsleven levert KPN in de kern nog drie diensten: een slimme werkplek, cloud en security. Wie onder de motorkap kijkt, ziet daar buitengewoon ingewikkelde technologie. Voor KPN is het de uitdaging om de diensten uiteindelijk zo eenvoudig mogelijk aan de klant en de eindgebruikers voor te schotelen. Limburg schetst een mogelijke toe...more

  • #7 Met BettyBlocks bouwt iedereen zijn eigen applicatie

    Nov 13 2020

    Software ontwikkelen en door-ontwikkelen door iemand die geen developer is. Dat is wat wordt bedoeld met Citizen Development. Tech-analisten en IT-onderzoeksinstituten benadrukken voortdurend het disruptieve karakter van deze ontwikkeling en zien het als dé belangrijkste IT-trend voor de komende jaren. Chris Obdam zag deze toekomst 10 jaar geleden al en startte destijds met BettyBlocks, een no-code platform waarmee bedrijven en overheden zelf applicaties kunnen bouwen. Hyperfocus op klanttevrede...more

  • #6 Het businessmodel van LinkedIn onder de loep

    Nov 06 2020

    Hier in Nederland telt LinkedIn meer dan 8 miljoen leden. Het is een typisch voorbeeld van een peer-to-peer platform dat vraag en antwoord bij elkaar brengt. De kracht van het netwerk zit 'm volgens Molenaar in de kans dat iedere activiteit een wezenlijke bijdrage kan leveren aan het succes van de professional. Dat kan een nieuwe connectie zijn, maar ook een whitepaper. LinkedIn zet de laatste maanden steeds meer in het cureren van concent. Ook het verdienmodel van LinkedIn komt ruimschoots aan...more

  • #5 Mobiele broker BUX blijft gevestigde orde uitdagen

    Oct 30 2020

    Beleggen saai? Absoluut niet, vindt Bortot. En het is ook zeker niet iets waar je volgens hem pas aan kunt beginnen zodra je er vijf boeken over hebt gelezen. In 2014 lanceerde hij een app die de beurs voor iedereen toegankelijk moet maken. Dat hij met een schone lei kon beginnen, zonder de ballast van een bestaande bedrijfsvoering, beschouwt hij nog steeds als een voordeel. Al geeft hij wel toe dat het in die beginperiode niet eenvoudig was om goeie mensen te vinden. Zijn bedrijf heeft inmidde...more

  • #4 Voor Denk Producties is het nu alle ballen op online events

    Oct 23 2020

    Zalen vullen, Hans Jansen weet als geen ander hoe je dat voor elkaar krijgt. Hij was het die in 2018 Barack Obama naar Nederland haalde en daarmee AFAS Live tot de laatste stoel gevuld kreeg. Ticketverkoop is een essentieel onderdeel van zijn businessmodel en een kunst die volgens hem vaak wordt onderschat. Jansen vindt zichzelf dan ook eigenlijk meer een marketingbedrijf dan een eventbureau. Sinds het uitbreken van de corona-crisis is alles anders. Jansen en zijn crew ontwikkelden sindsdien di...more

  • #3 Voor Qwic worden services voor de e-bike steeds belangrijker

    Sep 25 2020

    Drie kwartier een interessant gesprek voeren over de stalen ros. Tien jaar geleden was dat nog nagenoeg ondenkbaar. Maar de introductie van de elektrische fiets heeft deze markt flink opgeschud. Er rijden er inmiddels meer dan 1,8 miljoen rond in Nederland en zo'n 200.000 daarvan komen van Qwic, het merk van Taco Anema. Inmiddels levert Qwic veel meer dan enkel een frame met stuur, trappers, zadel en accu. Zo is er zakelijke lease en een app voor gebruikers. Fietsers hebben daarmee een dashboar...more

  • #2 Sensire wil met nieuw platform de zorgmarkt disrupten

    Sep 18 2020

    Als het gaat om digitale innovatie in de zorg, dan komt de naam van Sensire al snel naar boven drijven. Maarten van Rixtel was in 2011 bijvoorbeeld de eerste die zorg op afstand bood met de toen nog gloednieuwe iPad. De enige manier waarop we het Nederlandse zorgstelsel overeind kunnen houden, is volgens hem het terugbrengen van de vraag. Dat blijkt een flinke uitdaging die vraagt om een radicaal ander businessmodel. Van Rixtel werkt aan een nieuw zorgplatform, dat vraag en aanbod beter moet g...more

  • #1 NEP zet de toon in snel veranderende markt voor broadcasting

    Sep 11 2020

    NEP is het grootste mediatechnologiebedrijf van de wereld. In Nederland onder meer bekend van GTST, Voetbal Inside en The Voice of Holland. Het bedrijf levert de techniek voor deze televisieproducties. Van cameraglas tot televisieglas, noemt Ralf van Vegten het zelf. Hij trad in 2018 aan als CEO van NEP Nederland. Door het uitbreken van de coronacrisis richt het bedrijf zich steeds nadrukkelijker op webcasting, waarbij NEP de techniek levert voor grote bedrijfsevents die sinds de coronacrisis gr...more