PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

De toekomst van de media

Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (chef digitaal en digitaal strateeg bij AD.nl) onderzoeken hoe de media eruit ziet in een veranderend medialandschap.

Afleveringen

  • S2E11: Hoe vertaal je een radiozender naar online? Met Jacob de Vries van NPO Radio 1

    Jul 20 2020

    Hoe vertaal je een radiostation dat 24/7 uitzendt naar online? Dat is de taak van Jacob de Vries. In de podcast legt hij aan Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (AD.nl) uit hoe hij te werk gaat, waarom er zoveel fragmenten online verschijnen en waarom niet ieder programma automatisch een goede podcast is. Support the show: https://krant.nl

  • S2E10: De redactievloer van het ANP: Een kijkje achter de schermen met hoofdredacteur Freek Staps

    Jul 13 2020

    In deze aflevering gaan Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten in gesprek met Freek Staps, de hoofdredacteur van ANP. Staps spreekt zich uit over de rol van het persbureau binnen het journalistieke landschap in Nederland en vertelt over diversiteit in de journalistiek. En op basis van welke maatstaven schrijft het ANP eigenlijk zijn persberichten?  Volg de podcast op Twitter: https://twitter.com/toekomstvdmedia  Volg de podcast op Instagram: https://www.instagram.com/toekomst...more

  • S2E9: Zorgcowboys en ontmaskeringen. Jerry Vermanen over de rol van data in journalistiek

    Jul 06 2020

    Deze week is Jerry Vermanen te gast. Hij is als datajournalist werkzaam bij Pointer (KRO-NCRV) en won afgelopen juni met zijn team de publieksprijs van De Tegel voor het dossier Zorgcowboys. Wat was zijn rol tijdens dit onderzoek? Hoe gaat hij te werk? En wat is de meerwaarde van datajournalistiek? Luister nu naar het gesprek tussen Jerry en Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (AD.nl). Volg Jerry op Twitter: https://twitter.com/JerryVermanen  Volg de podcast op Twitter: https:/...more

  • S2E8: Tips om je LinkedIn profiel te verbeteren van Marjolein Bongers

    Jun 29 2020

    Marjolein Bongers schreef het boek LinkedIn Power over de mogelijkheden op LinkedIn. In de podcast geeft ze tips om je profiel te optimaliseren, wat je kunt doen als je in coronatijd op wilt vallen via het netwerk en gaat het over haar dochter die tijdens de coronaperiode webinars gaf over mediawijsheid. Luister nu naar het gesprek tussen Marjolein en Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten van AD.nl. Volg Marjolein op LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/marjoleinbongers/ Volg de...more

  • S2E7: Twitterfenomeen Daan Jongen over de kunst van het inhaken, gifjes en zijn werk

    Jun 22 2020

    Daan Jongen is te gast, hij is creative bij DPG Media en helpt bij het maken van content van en voor bedrijven. Maar Daan is vooral bekend vanwege Twitter. Wat doet een jonge gast op Twitter en hoe maakt hij van die leuke gifjes? Heeft hij een agenda thuis met alle leuke tv-programma's? En hoe heeft hij via WhatsApp een oplichter 4u lang aan de praat gehouden. Veel onderwerpen passeren de revue als Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (AD) met Daan praten over (social) media. Volg Daan ook op T...more

  • S2E6: Doortje Smithuijsen schreef een boek over influencers en onze digitale generatie

    Jun 15 2020

    Doortje Smithuijsen is filosoof en journalist en schreef het boek 'Gouden Bergen' over influencermarketing. Ze volgde een jaar lang influencers en mensen uit deze wereld en beschreef dit in haar boek. Ook maakte ze eerder 'Mijn dochter de vlogger' en maakt ze de 'Monica Geuze'-fanpodcast, vanwege haar fascinatie voor influencers.Een gesprek met Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten, die bij het AD zich bezig houden met digitale zaken. Volg de podcast op Twitter: https://twitter.com/toek...more

  • S2E5: Hoe monitor je social media tijdens demonstratie op de Dam of bij Project X in Haren?

    Jun 08 2020

    Deze week praten Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten over een artikel dat online en in de krant verscheen: 'Online was allang duidelijk: dit protest  op de dam wordt groot'. Waarom was te zien dat het druk werd? Thomas zat in de onderzoekscommissie van Project X in Haren en Jaap maakte jarenlang media analyses voor bedrijven, hoe ziet zo'n analyse er uit? Maar er wordt ook gepraat over de belangrijke reden van de demonstratie op de Dam vorige week. Bekijk hier de aflevering ...more

  • S2E4: Hoe werkt TikTok? Fabian Bern over het algoritme, influencers en China

    Jun 01 2020

    Een podcast die volledig in het teken staat van TikTok. Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (verantwoordelijk voor digitale strategie bij het AD) praten met de in China woonachtige Fabian Bern helpt Nederlandse influencers op het kanaal en vertelt wat TikTok is, waarom het populair is, over het Chinese medialandschap, de concurrentie tussen de Chinezen met Facebook, de rol van muziek, mentale weerbaarheid van influencers en hoe media met TikTok op zouden moeten gaan. Support the show: http...more

  • S2E3: De stand van zaken van Esports in Nederland met Ward Geene

    May 25 2020

    Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten gaan in gesprek met Ward Geene van Esportsclub.nl over het fenomeen Esports. Wat is Esports eigenlijk, hoeveel mensen verdienen er hun geld mee, waarom spelen gamers vooral op Twitch, hoe goed zijn we in Nederland en wat als je kind later e-sporter wil worden?Support the show: https://krant.nl

  • S2E2: Media in coronatijd: een rondje langs de velden bij DPG Media

    May 18 2020

    Hoe veranderen media in tijden van corona? Deze week duiken Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten op die vraag, en dat doen ze niet alleen. Ze bellen met Hans Nijenhuis, Lucas van Houtert, Erik van Gruijthuijsen, Nienke Bakker en Willem-Albert Bol. En ze duiken in data: hoeveel schrijven we eigenlijk over corona? En willen mensen dat ook lezen?Support the show: https://krant.nl

  • S2E1: Tips om een goede podcast te maken van Iwan Reuvekamp

    May 14 2020

    Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (chef digitaal en digitaal strateeg bij AD.nl) onderzoeken hoe de media eruit ziet in een veranderend medialandschap. Moeten ze na een lange winterslaap nog door met de podcast en wat moet er veranderen? In ieder geval de naam! In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen bellen ze met Iwan Reuvekamp. Iwan is Audio & Innovation manager en geeft adviezen hoe de podcast weer nieuw leven ingeblazen kan worden.  Support the show: https://krant.nl

  • S1E17: #17 Roland Sars (Media Distillery) over beeld-, logo- en gezichtsherkenning

    Nov 27 2019

    Jaap van Zessen (chef Digitaal) en Niels Klaassen (verslaggever AD en regionale titels) gaan in gesprek met Roland Sars. Sars is CEO bij Media Distillery. Sars is directeur van Media Distillery, een Nederlands bedrijf dat dagelijks alle radio en televisie-uitzendingen analyseert voor politici en bedrijven die willen weten wanneer ze onderwerp van gesprek of in beeld zijn. Met hulp van kunstmatige intelligentie worden video en audio gescand, klanten krijgen automatisch een melding met het bijbeh...more

  • S1E16: #16 Rick Pastoor over grip krijgen op je werk

    Oct 01 2019

    Te gast in deze aflevering is Rick Pastoor. Best-seller auteur van het boek Grip. Hierin geeft hij tips hoe je slim en efficient kunt werken. Meer info over Rick: www.rickpastoor.nlSupport the show: https://krant.nl

  • S1E15: #15 Voetbal International hoofdredacteur Pieter Zwart (26) over overname en toekomstplannen

    Aug 26 2019

    Jaap van Zessen en Thomas Boeschoten (digitale strategie AD) praten met VI-hoofdredacteur Pieter Zwart. Was hij zonder social media hoofdredacteur bij VI  geweest? Gaan VI en Voetbalprimeur samenwerken? Wat doet Pieter over 10 jaar?  Support the show.Support the show: https://krant.nl

  • S1E14: #14 Hoe maakt Roel Maalderink zijn YouTube kanaal Voxpop tot een succes?

    Jun 18 2019

    In deze podcast bespreken we de actualiteit, de winnaars van The Best Social Media Awards zijn bekendgemaakt, Niels Klaassen was in Menlo Park bij Facebook te gast en we bespreken met Roel Maalderink hoe hij zijn YouTube-kanaal Voxpop heeft opgebouwd. Hoe verdient hij zijn geld en hoe maak je een succesvol YouTube-kanaal? Hosts: Thomas Boeschoten en Jaap van ZessenSupport the show.Support the show: https://krant.nl

  • S1E13: Episode #13 met Domien Verschuuren over zijn liefde voor podcasts

    Mar 06 2019

    Manmanman de podcast is het favoriete hobbyproject van Domien Verschuuren van de afgelopen vijf jaar, zo zegt hij in De Social Podcast. Samen met zijn vrienden Bas en Chris praat hij iedere twee weken over mannelijkheid in de podcast en daarmee staan ze standaard in de Nederlandse top tien van best beluisterde podcasts. In deze aflevering legt Domien uit waarom hij podcasts maakt, wat zijn vijf favoriete podcasts zijn en waarom hij gelooft dat podcasts geen hype zijn. Lees het artikel op ad...more

  • Episode #12 over #viral gaan met Marloes de Vries en Mark Sturkenboom

    Feb 06 2019

    Jaap van Zessen in gesprek met digitaal strateeg Thomas Boeschoten (AD), kunstenaar Mark Sturkenboom en illustrator Marloes de Vries over viral gaan.Support the show.Support the show: https://krant.nl

  • Episode #11 over #stormpoolen en sociale media bij de Nederlandse Spoorwegen met Gerjan Vasse (NS)

    Jun 18 2018

    Jaap van Zessen was vandaag met de trein én op tijd voor zijn gesprek met Gerjan Vasse, die bij de NS verantwoordelijk is voor de digitale reputatie. Welke afwegingen maakt de NS bij de online gesprekken met mensen die hun hulp nodig hebben? En hoeveel berichten komen er eigenlijk op zo'n organisatie af? Thomas Boeschoten (AD en Utrecht Data School) schuift aan als sidekick.De podcast is geproduceerd door Klap van de Molen producties.Support the show.Support the show: https://krant.nl

  • Episode #10 met hoogleraar Social Media Peter Kerkhof (Vrije Universiteit)

    May 26 2018

    Jaap van Zessen in gesprek met hoogleraar Social Media Peter Kerkhof (Vrije Universiteit) en Thomas Boeschoten (AD en oprichter Utrecht Data School) over de rol van onderzoek naar social media. Komt Cambridge Analytica ook in Nederland voor? Wat doet een hoogleraar Social Media eigenlijk en welk onderzoek is nu echt belangrijk?De podcast is geproduceerd door Klap van de Molen productiesSupport the show.Support the show: https://krant.nl

  • Episode #09 over Dotan, wachtwoorden en webcams met Daniël Verlaan (RTL) en Thomas Boeschoten

    Apr 27 2018

    Jaap van Zessen in gesprek met digitaal strateeg Thomas Boeschoten (AD) tech-journalist Daniël Verlaan van RTL Nieuws. Deze maand bracht Boeschoten een lek van wachtwoorden naar buiten en Verlaan maakt de site 'Laat je niet hack maken!' De mannen praten ook over Dotan, trollenlegers, webcams en Temptation Island. De podcast is geproduceerd door Klap van de Molen producties--shownotes---Check of jouw password al gehackt is: https://gotcha.pw/Website van Daniel hoe je je beschermd tegen hacken: ht...more

  • Episode #08 over YouTube en Veed Awards met Omar Kbiri

    Mar 22 2018

    Zaterdag 24 maart worden de belangrijkste YouTube awards van Nederland uitgereikt. Op de Veed Awards worden meer stemmen uitgebracht dan op de Televizierring. Hoe komt het dat het grote publiek de YouTubers niet kent, hoe wordt je een YouTuber en hoeveel verdienen er genoeg geld mee? Dat bespreekt chef digitaal van AD.nl Jaap van Zessen met de organisator van de awards Omar Kbiri. geproduceerd door Klap van de Molen podcastSupport the show.Support the show: https://krant.nl

  • Episode #07 Social media en de Olympische Spelen

    Feb 20 2018

    Hoe presteren de Nederlandse deelnemers van de Olympische Spelen op social media? Chef digitaal van AD.nl Jaap van Zessen bespreekt het met Gijsbregt Brouwer in de nieuwste De Social Podcast. Brouwer trainde de sporters tijdens de Spelen van 2012 en 2014 en vertelt over zijn ervaringen met onder andere wielerploegen en Sven Kramer. geproduceerd door Klap van de Molen podcastSupport the show.Support the show: https://krant.nl

  • Episode #06 Impact Facebook wijzigingen met HLN.be

    Jan 26 2018

    Welke impact hebben de aangekondigde Facebook wijzigingen op nieuwsmerken? Social media manager Karl de Rycke van HLN.be en chef digitaal van AD.nl Jaap van Zessen bespreken het in de nieuwste De Social Podcast.geproduceerd door Klap van de Molen podcastSupport the show.Support the show: https://krant.nl

  • Episode #05 Social media jaaroverzicht 2017 met Lammert de Bruin

    Dec 18 2017

    Lammert de Bruin heeft een dagelijkse social mediarubriek op radio en tv bij AVROTROS EenVandaag. In dit gesprek blikt hij samen met host Jaap van Zessen terug op het afgelopen social media jaar. Van Patricia Paaij tot Co de Roodt, alle virals van het afgelopen jaar komen voorbij.Geproduceerd door Klap van de Molen podcastSupport the show.Support the show: https://krant.nl

  • Episode #04 Columniste Nynke de Jong over social media

    Nov 19 2017

    Nynke de Jong was fanatiek blogger en schrijft nu columns in (oa) het AD. In dit gesprek praat host Jaap van Zessen over de weg die ze heeft afgelegd, lessen die ze leerde onderweg, moederblogs, podcasten en wat je moet doen als je nu een plek in de online wereld wilt veroveren.Geproduceerd door Klap van de Molen podcastSupport the show.Support the show: https://krant.nl

  • Episode #03 Social media bij de Politie

    Oct 20 2017

    In de 3e aflevering van De Social Podcast van AD.nl en de regionale titels gaat Jaap van Zessen in gesprek met directeur Nieuwe Media en digitale dienstverlening van de Politie: Ron de Milde. Hoe organiseer je social media in zo'n grote organisatie? Hoe train je iedereen en stimuleert de Politie social mediagebruik eigenlijk wel? Positieve voorbeelden krijgen een enorm bereik, maar negatieve ook. Hoe gaat de Nederlandse Politie daar mee om?Geproduceerd door Klap van de Molen podcast.Support the ...more

  • Episode #02 Social media bij GroenLinks

    Sep 15 2017

    In de 2e aflevering van De Social Podcast van AD.nl en de regionale titels gaat Jaap van Zessen in gesprek met digitaal strateeg Sybren Kooistra van GroenLinks. Hoe heeft hij 'de Facebookverkiezingen' ervaren? Hoe kom je in zijn positie terecht? Is het vragen om likes de voorloper van fake news in Nederland? Luister de podcast nu terug.Geproduceerd door Klap van de Molen podcast.Support the show.Support the show: https://krant.nl

  • Episode #01 Social media bij PSV

    Aug 03 2017

    Een gesprek met Guus Pennings, manager Marketing en Media van PSV. Hoe zet de club social media in, traint het de spelers, gaat het om met virale filmpjes en welk platform is het meest belangrijk? Presentatie: Jaap van Zessen. Geproduceerd door Klap van de Molen podcast.Support the show.Support the show: https://krant.nl