PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

Geleide Meditaties

Dit zijn geleide meditaties ingesproken door John Sarbach. Ze zorgen voor rust, focus, dankbaarheid en healing. Voor zowel de geest als het lichaam. Via de meditaties maak je contact met je lichaam en ze zorgen voor inzichten. Deze meditaties zijn mijn gift aan jou. Geniet ervan! Mocht je mijn meditaties waarderen en iets terug willen geven, dan kan dat via deze link met een vrijwillige bijdrage: https://ap.lc/eGJI1. Met deze bijdrages kan ik de kosten van buma/stemra en huur van ruimte op deze...more

Afleveringen

  • Gevoelsmeditatie

    Feb 06 2021

    We voelen de hele dag door. Die gevoelens worden gecreëerd door onze gedachten. Die twee zijn aan elkaar gekoppeld. Als je een fijne gedachte hebt, wordt dat gevolgd door een fijn gevoel. Als we dus een andere gevoel willen, een gevoel dat we niet willen, dan is de oplossing simpel: Creëer een andere gedachte. Soms blijven we echter hangen in zo'n gevoel. Dan lukt het ons niet om andere gedachten te creëren. Dan helpt deze korte meditatie, waarbij je het gevoel dat je niet wil opruimt, en ruimt...more

  • Buikadem-meditatie

    Jan 24 2021

    In deze meditatie gaan we ons systeem leren om weer vanuit de buik en rustig te ademhalen. Deze meditatie is ook heel fijn om te doen als je je bang of angstig voelt. We ademen in deze gestreste tijden te veel en daardoor krijgen we te veel zuurstof binnen. Dat klinkt tegenstrijdig, omdat ons geleerd is dat veel zuurstof goed is. Maar zes liter per minuut is voldoende. En vaak ademen we het dubbelen in, doordat we te snel en te diep inademen. Bij elke uitademing ademen we koolzuurgas uit. En d...more

  • ZIJN-meditatie

    Jan 03 2021

    In ons leven zijn we vaak druk om iets van ons leven te maken. Om betekenis aan ons leven te geven. Maar wat betekent dat? Wanneer heb je dat bereikt? Wanneer kun je zeggen 'mijn leven is betekenisvol'? En is dat dan volgens jezelf? Of volgens de ander? Als het volgens jezelf is, dan ben jezelf aan het bewijzen... aan jezelf. En als het volgens de ander is, dan ben dus jezelf aan het bewijzen aan de ander. Terwijl... er valt niet te bewijzen. Dat ga je met deze meditatie ontdekken.

  • Contact maken met jezelfliefde

    Dec 13 2020

    Met deze korte meditatie ga je contact maken met jezelfliefde. En die zelfliefde ook loskoppelen van je gedrag en het gedrag van anderen. Want jij bent altijd lief. Wat je ook doet. En wat anderen ook doen. Dat contact met die zelfliefde kun je overal en altijd maken en voelen.

  • Verkwikkende ademmeditatie

    Nov 29 2020

    Ons energie fluctueert de hele dag door. Het ene moment voelen we ons energie, het volgende moment hebben we een dipje. Moeheid, futloos. We zouden wel even een powernap willen doen. In plaats van de momentje slaap kun je ook deze verkwikkende meditatie doen. Binnen twaalf minuten voel je jezelf weer alert en vol met energie.

  • Adem-wandelmeditatie

    Nov 15 2020

    In deze meditatie gaan we al wandelend een matig zuurstoftekort kweken. Door onze te stoppen met ademen na een uitademing en dan stappen te tellen. We ademen in deze gestreste tijden te veel en daardoor krijgen we te veel zuurstof binnen. Dat klinkt tegenstrijdig, omdat ons geleerd is dat veel zuurstof goed is. Zes liter per minuut is echter voldoende. En vaak ademen we het dubbelen in, doordat we te snel en te diep inademen. Bij elke uitademing ademen we koolzuurgas uit. En dat is een belangri...more

  • Breng compassie in je leven

    Nov 01 2020

    Compassie maakt je een wijzer, liefdevoller en fijner mens. Samen met liefde, dankbaarheid maakt compassie jouw en dus de wereld zacht en liefdevol. Met de meditatie ga je compassie in je leven brengen. Compassie met de ander maar ook zeker met jezelf. Deze meditatie duurt 13 minuten en kan op elk moment van de dag gedaan worden.

  • Ademmeditatie (neus vrijmaken)

    Oct 14 2020

    In deze meditatie gaan we langere pauzes stoppen met ademhalen. Tot en met 25 seconden. Zo creëren we een mild zuurstoftekort. . We ademen in deze gestreste tijden te veel en daardoor krijgen we te veel zuurstof binnen. Dat klinkt tegenstrijdig, omdat ons geleerd is dat veel zuurstof goed is. Maar zes liter per minuut is voldoende. En vaak ademen we het dubbelen in, doordat we te snel en te diep inademen. Bij elke uitademing ademen we koolzuurgas uit. En dat is een belangrijke stof om de zuurst...more

  • Ademmeditatie met pauzes

    Oct 03 2020

    In deze meditatie gaan we een mild zuurstoftekort kweken. Dat doen we door tijdens uit- en een inademing even een pauze te nemen. En die pauzes op te laten lopen naar 10 seconden. We ademen in deze gestreste tijden te veel en daardoor krijgen we te veel zuurstof binnen. Dat klinkt tegenstrijdig, omdat ons geleerd is dat veel zuurstof goed is. Zes liter per minuut is echter voldoende. En vaak ademen we het dubbelen in, doordat we te snel en te diep inademen. Bij elke uitademing ademen we koolzuu...more

  • Genees je lichaam (Delen)

    Aug 30 2020

    Voor veel mensen is het lichaam een vervoersmiddel om hun brein van A naar B te brengen. Het lichaam is echter veel meer. Het is een organisme en heeft bovendien een geheugen, net als het brein. Je lichaam geeft ook signalen af, en mensen die het als een vervoersmiddel zien, negeren deze signalen vaak. Totdat die signalen niet meer te negeren zijn. Met deze meditatie ga je weer verbinding maken met het lichaam en beginnen met de genezing ervan. Met deze meditatie ga je connectie make met één lic...more

  • Genees je lichaam (Geheel)

    Aug 30 2020

    Voor veel mensen is het lichaam een vervoersmiddel om hun brein van A naar B te brengen. Het lichaam is echter veel meer. Het is een organisme en heeft bovendien een geheugen, net als het brein. Je lichaam geeft ook signalen af, en mensen die het als een vervoersmiddel zien, negeren deze signalen vaak. Totdat die signalen niet meer te negeren zijn. Met deze meditatie ga je weer verbinding maken met het lichaam en beginnen met de genezing ervan. Deze meditatie gaat over het hele lichaam Er is er ...more

  • Luistermeditatie

    Aug 14 2020

    Bij deze meditatie ga je luisteren. Heel goed luisteren naar de geluiden in je omgeving. Zo goed dat je ook geluiden waarneemt die je normaal niet opmerkt. En dan ga je ontdekken hoe die geluiden ontstaan. Een hele fijn manier om dat uit te vinden én in het hier en nu terug keren. Deze meditatie duur 13 minuten. en kan binnen of buiten gedaan worden. Staand of zittend.

  • Open ogen meditatie

    Jul 26 2020

    Niet bij alle meditaties hoef je jouw ogen te sluiten. Het gaat erom dat je jezelf focust, en dat gaat ook met open ogen, zoals bij deze meditatie. Je focust op een voorwerp naar jouw keuze en gaat dat object verkennen en ontdekken. En dan ontdek je dat er er ook anders naar kunt kijken. Een hele fijn manier om dat uit te vinden én in het hier en nu terug keren. Deze meditatie duur 13 minuten. en kan binnen of buiten gedaan worden. Staand of zittend.

  • Wandelmeditatie

    Jul 25 2020

    Een meditatie die je kunt doen tijdens het wandelen. Waarbij in het hier en nu gaat kijken naar de omgeving waar je loopt. En die omgeving gaat waarnemen. Zien, voelen en ruiken wat er is. Zonder oordeel, En vervolgens anders gaat kijken naar die omgeving. Deze meditatie duurt 17 minuten.

  • Dagdromen

    Jun 21 2020

    Waar ben je over drie jaar? Met wie? En wat doe je. Hoe voel je je. Met behulp van deze meditatie ga je dat visualiseren. En door dat achter je gesloten ogen te zien, maak je handig gebruik van spiegelneuronen. Dat zijn netwerkjes in ons brein, waardoor we makkelijk leren. Heel handig. Als je regelmatig visualiseert wordt de kans groter dat die visualisatie ook werkelijkheid wordt. Deze meditatie duurt 9 minuten.

  • Helpen met vergeven

    Jun 14 2020

    Iemand iets kwalijk nemen of zelfs haten is helemaal niet fijn. Voor jezelf. Want dat kwalijk nemen verzwaart jouw hart. Als je iemand dus iets kwalijk neemt, dan kun je die maar beter vergeven. En daar helpt deze meditatie bij. Zodat jij weer rust in je hart en dus in je leven vindt. Deze meditatie duurt 12 minuten.

  • Meditatie tegen hoofdpijn en migraine

    Jun 14 2020

    Heb je vaak last van hoofdpijn of migraine? Deze meditatie zorgt ervoor dat de bloedcirculatie op gang komt, waardoor de hoofdpijn of de migraine beetje bij beetje zal gaan zakken en verlichten. Deze meditatie is gebaseerd op een oude Indiaanse techniek en duurt ruim 12 minuten.

  • Ademmeditatie 60 minuten

    Apr 25 2020

    Tijdens deze meditatie richt je jouw aandacht op je ademhaling. Daardoor wordt je brein rustig en kreeg je ruimte en focus. Deze meditatie duurt 60 minuten en is bedoeld mensen die ervaren zijn in meditatie. De stiltes zijn veel langer als bij de basismeditatie van 30, 40 en 50 minuten. Bovendien verplaatst je jouw focus van je buik naar de ademhaling in je neus.

  • Ademmeditatie 50 minuten

    Apr 25 2020

    Tijdens deze meditatie richt je jouw aandacht op je ademhaling. Daardoor wordt je brein rustig en kreeg je ruimte en focus. Deze meditatie duurt 50 minuten en is bedoeld mensen die ervaren zijn in meditatie. De stiltes zijn veel langer als bij de basismeditatie van 30 en 40 minuten. Bovendien verplaatst je jouw focus van je buik naar de ademhaling in je neus.

  • Ademmeditatie 40 minuten

    Apr 25 2020

    Tijdens deze meditatie richt je jouw aandacht op je ademhaling. Daardoor wordt je brein rustig en kreeg je ruimte en focus. Deze meditatie duurt 40 minuten en is bedoeld mensen die ervaren zijn in meditatie. De stiltes zijn veel langer als bij de basismeditatie van 30 minuten. En ook verplaatst de focus van je ademhaling van je buik naar je neus.

  • Probleemoplosser

    Apr 05 2020

    Ons onderbewuste neemt al heel vaak besluiten voor ons. En dat is heel fijn, want zo kunnen we vaak blindvaren op onze automatische piloot. Er zijn momenten dat je er niet uitkomt, dat je twijfelt, maalt en een besluit voor jezelf uitschuift. Opnieuw kun je dan je onderbewuste het werk laten doen. Door deze meditatie te doen, zet je jouw brein aan het werk. En komt er uiteindelijk een antwoord. En dus een besluit. Deze meditatie duurt ruim 8 minuten.

  • Dansmeditatie (fast)

    Apr 05 2020

    Mediteren kan op verschillende manieren, het meest bekend zijn meditaties waarbij je zit of ligt. Dit is een actievere vorm van meditatie, namelijk door te beweging of tedansen. Het voordeel hiervan is door met je lichaam te bewegen je hoofd veel sneller tot rust komt en de energie door je lichaam stroomt. Dit geeft je een blij, energiek en vitaal gevoel. Deze dansmeditatie begint rustige en de muziek zal steeds sneller spelen. De meditatie duurt ruim 18 minuten.

  • Ademmeditatie 30 min

    Mar 14 2020

    Tijdens deze meditatie richt je jouw aandacht op je ademhaling. Daardoor wordt je brein rustig en kreeg je ruimte en focus. Deze meditatie duurt 30 minuten en is bedoeld mensen die ervaren zijn in meditatie. De stiltes zijn veel langer als bij de basismeditatie van 10 en 20 minuten.

  • De Routeplanner

    Mar 08 2020

    Deze hele korte meditatie (6 minuten) is heel fijn om te doen als je iets gaat nieuws gaat ondernemen of als je ergens tegen opziet om te doen. Na deze meditatie zul je merken dat wat je van plan was om te doen soepel verloopt. Kan op elk moment van de dag gedaan worden.

  • Ochtendritueel

    Mar 08 2020

    Deze korte meditatie (9 minuten) zorgt voor een fijne start van de dag. Je zult met een glimlach en plezier aan je dag beginnen en minder last hebben van zorgen en tegenslagen. Heerlijk om ergens in de ochtend even tijd te nemen voor jezelf.

  • Slaapmeditatie met muziek

    Feb 16 2020

    Deze meditatie doe je net voor het slapen gaan. Door 'm te doen stap je opgeruimd en met een dankbaar gevoel in bed. Daardoor slaap je beter en ook korter. Deze meditatie is met muziek en hij duurt iets langer dan 10 minuten

  • Anti-stress meditatie (gevorderden)

    Feb 16 2020

    Een heerlijke meditatie om stress (en dus de gevolgen van stress) uit je lichaam te laten verdwijnen. Tegelijkertijd zal je geest rustig worden en geen nieuwe stress creëren. Deze meditatie kun je op elk moment van de dag doen. Deze meditatie is hetzelfde als de antistress-meditatie voor beginners. Nu is er minder spraak en meer stiltes. Hij duurt langer, namelijk 20 minuten.

  • Dansmeditatie (mellow)

    Feb 08 2020

    Mediteren kan op verschillende manieren, het meest bekend zijn meditaties waarbij je zit of ligt. Dit is een actievere vorm van meditatie, namelijk door te beweging of tedansen. Het voordeel hiervan is door met je lichaam te bewegen je hoofd veel sneller tot rust komt en de energie door je lichaam stroomt. Dit geeft je een blij, energiek en vitaal gevoel. Deze meditatie duurt bijna 14 minuten.

  • Anti-stress meditatie (beginner)

    Jan 26 2020

    Een heerlijke meditatie om stress (en dus de gevolgen van stress) uit je lichaam te laten verdwijnen. Tegelijkertijd zal je geest rustig worden en geen nieuwe stress creëren. Deze meditatie kun je op elk moment van de dag doen. Hij duurt bijna 14 minuten

  • Bodyscan

    Jan 17 2020

    Een fijne manier om contact te maken met je lichaam en te voelen wat daar te voelen is. En dus te ontdekken hoe het gaat met je lichaam. Dat is belangrijk om dat je geest en je lichaam verbonden zijn met elkaar. Deze meditatie duurt 12 minuten

  • Ademmeditatie 20 min

    Jan 07 2020

    Tijdens deze meditatie richt je jouw aandacht op je ademhaling. Daardoor wordt je brein rustig en kreeg je ruimte en focus. Deze meditatie duurt 20 minuten en is bedoeld voor degene die wat vaker mediteren.

  • Ademmeditatie 10 min

    Jan 07 2020

    Tijdens deze meditatie richt je jouw aandacht op je ademhaling. Daardoor wordt je brein rustig en kreeg je ruimte en focus. Hij duurt iets langer dan 10 minuten en is bedoeld voor mensen die net beginnen met meditatie.

  • Slaapmeditatie

    Jan 07 2020

    Deze meditatie doe je net voor het slapen gaan. Door 'm te doen stap je opgeruimd en met een dankbaar gevoel in bed. Daardoor slaap je beter en ook korter.

  • Ochtendmeditatie

    Jan 07 2020

    Deze ochtend meditatie doe je meteen nadat je wakker wordt. Via de meditatie maak je contact met dat wat er waar over je is. Je voelt je naderhand opgewekt en energiek.