PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...

Podcast

Het Verhaal

In de podcast Het Verhaal van NPO Radio 4 en de NTR hoor je de verhalen achter de muziek, met elk seizoen een nieuwe componist of muziekstroming die centraal staat. Nu in Het Verhaal: Elektronische Muziekpioniers Luister naar de hitlijsten en je kunt er niet omheen: de meeste populaire muziek is gemaakt met behulp van elektronica of computers. In deze NTR-podcastserie duiken we in de geschiedenis van de elektronische muziek. Maker Robert Nasveld portretteert de pioniers die in de vorige eeuw h...more

Afleveringen

  • #11 - Elektronische Muziekpioniers: Epitaph für Aikichi Kuboyama (S06)

    Aug 10 2022

    De Duitse componist Herbert Eimert (1897-1972) presenteerde in 1962 zijn tapestuk ‘Epitaph für Aikichi Kuboyama’. Het is een van de beroemdste pionierswerken uit de Studio für Elektronische Musik van de WDR.  Op 1 maart 1954 was de Japanse visser Aikichi Kuboyama het eerste dodelijke slachtoffer op afstand van de Amerikaanse proef met de waterstofbom. Deze vond plaats bij het Bikini-atol, onderdeel van de Marshalleilanden. De ingesproken opname van het grafschrift van Kuboyama vormt de basis vo...more

  • #10 - Elektronische Muziekpioniers: Karlheinz Stockhausen: Gesang der Jünglinge (S06)

    Aug 03 2022

    Met Gesang der Jünglinge veroverde Karlheinz Stockhausen (1928-2007) in 1956 de wereld van de toen nog prille elektronische muziek. Hij baseerde zijn tapestuk op het verhaal van de drie jongelingen in het vuur uit het Bijbelse boek Daniël. Stockhausen selecteerde teksten en liet ze door een 12-jarige jongen van een kathedrale koorschool zingen en spreken. In de studio van de WDR versmolt hij op unieke manier de opnames van de jongensstem met elektronische klanken. Gesang der Jünglinge ging de ge...more

  • #9 - Elektronische Muziekpioniers: Alireza Mashayekhi en zijn Oost-West dialoog (S06)

    Jul 27 2022

    De 80-jarige Alireza Maschayekhi (1940) is pionier van de Iraanse elektronische muziek. Hij woont in Teheran. De in eigen land zeer gerespecteerde componist streeft naar een dialoog tussen de muziek uit het Midden-Oosten en die van het Westen. Programmamaker Robert Nasveld zag hem zo’n 37 jaar geleden rondlopen op het toenmalige Instituut voor Sonologie van de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij maakte in die tijd kennis met Mashayekhi’s unieke elektronische muziek met Perzische elementen. Presentati...more

  • #8 - Elektronische Muziekpioniers: De ‘Kijkende oren’ van Ton Bruynèl deel 3 (S06)

    Jul 20 2022

    De ‘Kijkende oren’ van Ton Bruynèl - 3. Zwanenzang Ton Bruynèls laatste werk is de video-opera Non sono un uccello (Ik ben geen vogel). De compositie is een ode aan de vliegkunst, in 1998 uitgezonden op televisie. Het idee hiervoor ontstond in 1986 na het zien van de ontploffing van het ruimteveer Challenger. Oud-leerling Ad Wammes voltooide het werk Cours des nuages (Gang van de wolken) voor strijkorkest en klanksporen. Ad vertelt hoe hij Bruynèl, toen deze nog leefde, hielp met de notatie.

  • #7 - Elektronische Muziekpioniers: De ‘Kijkende oren’ van Ton Bruynèl deel 2 (S06)

    Jul 13 2022

    De ‘Kijkende oren’ van Ton Bruynèl - 2. Muziek verbeeldt Bruynèls beeldende Soft Song voor hobo en klanksporen werd in 1974 door sommige collega-componisten naar de prullenbak verwezen, misschien wel omdat het voor de heersende mode in die jaren te communicatief was. Bruynèl moest op zijn beurt niets van hun ‘maagzuurmuziek’ hebben. De componist vertelt over zijn orkeststuk Phases en Dali’s surrealisme.

  • #6 - Elektronische Muziekpioniers: De ‘Kijkende oren’ van Ton Bruynèl deel 1 (S06)

    Jul 06 2022

    De ‘Kijkende oren’ van Ton Bruynèl - 1. Op het Utrechts Conservatorium Deze Nederlandse elektronische muziekpionier componeerde op latere leeftijd warmbloedige, kleurrijke en toegankelijke muziek voor combinaties van stem, instrumenten en tape. De natuur was een grote bron van inspiratie. Ton Bruynèl (1934-1998) was een meester in het nabootsen of suggereren van geluiden zoals die van vogels, insecten of regen. Geen componist evenaarde tot nu toe de kwaliteit van zijn evocatieve muziek. Looking...more

  • #5 - Elektronische Muziekpioniers: De Vlieg van Pierre Henry (S06)

    Jun 29 2022

    De Franse componist Pierre Henry (1927-2017) was gefascineerd door het gebruiken van andere geluiden dan tonen. Kort na de Tweede Wereldoorlog stond hij met Pierre Schaeffer aan de wieg van de invloedrijke ‘musique concrète’. Bij deze stroming werden geluiden uit onze dagelijkse omgeving opgenomen en in een elektronische compositie verwerkt. Rond het begin van de jaren ‘70 van de vorige eeuw richtte hij zijn aandacht meer op de popmuziek. Zijn doel was om die met gemanipuleerde klanken te verri...more

  • #4 - Elektronische Muziekpioniers - Pierre Schaeffer en de versleten groef (S06)

    Jun 22 2022

    Pierre Schaeffer (1910-1995) zette in 1948 de muziekwereld op zijn kop met de introductie van de musique concrète. Geluiden uit onze dagelijkse omgeving nam hij op grammofoonplaat op en smeedde die via allerlei manipulaties samen tot een compositie. Het was uniek voor die tijd. Vanuit de studio’s van Radio France werd Schaeffer katalysator van een nieuwe mondiale stroming. Zo’n beetje iedere componist die in die tijd aan de elektronische muziek snuffelde, experimenteerde met zijn concept. Progra...more

  • #3 - Elektronische Muziekpioniers: Isao Tomita: Golliwogg’s Cake-walk (S06)

    Jun 15 2022

    Er werd door de erven van Gustav Holst een rechtszaak tegen Tomita aangespannen. Tomita verhaalt over de hoeveelheid tijd die hij kwijt was aan het uitzoeken van de werking de Moog en de daaruit voortvloeiende geldzorgen en spanning. Peter van Cooten praat over zijn bijwonen van een concert van Tomita in Nederland.

  • #2 - Elektronische Muziekpioniers: Isao Tomita: De verzonken kathedraal (S06)

    Jun 08 2022

    Tomita licht toe waarom hij zich aangetrokken voelde tot de Moog synthesizer en deze later ook integreerde in zijn orkestwerken. Uitvinder Robert (Bob) Moog licht toe hoe je zijn naam correct uitspreekt en hoe hij verzeild raakte in de ‘synthesizer business’. Tomita had nachtmerries.

  • #1 - Elektronische Muziekpioniers: Isao Tomita: Snowflakes are dancing (S06)

    Jun 01 2022

    Isao Tomita (1932-2016) verraste in de 70er jaren van de vorige eeuw luisteraars wereldwijd met zijn LP ‘Snowflakes are dancing’. Op deze LP, die een wereldwijde hit werd, klonken schitterende bewerkingen van pianostukken van Debussy die Tomita met behulp van de toen net geïntroduceerde Moog synthesizer had gemaakt. De aandacht voor dit album is in de loop van de jaren wat weggezakt. Programmamaker Robert Nasveld hoopt met deze programma’s op een hernieuwde interesse voor een bijzondere klankmag...more

  • #1 - Jacques Beers: musicus van de toekomst (S05)

    Apr 29 2022

    Jacques Beers (1902-1947) werd geroemd door zijn tijdgenoot Maurice Ravel en aangemoedigd door pedagoge Nadia Boulanger. Ondanks alle goede voortekenen verliep het leven van Beers tragisch. In de roaring twenties woonde hij in Parijs en stond hij midden in het muziekleven tot de oorlog hem dwong terug te keren naar Nederland. Hij moest de kost verdienen voor zijn gezin en gaf muziekles op de Duitse school in Amsterdam. Hij was geen aanhanger van de Nazi’s, al leek het soms anders. Ondervoeding, ...more

  • #5 - 100 Jaar Matthäus - Slotkoor (S04)

    Apr 04 2022

    Bestaat er een definitieve perfecte uitvoering van de Matthäus Passion? Wat zijn de ideeën van de nieuwe artistiek leider, die de Nederlandse Bachvereniging meeneemt een nieuwe eeuw in?

  • #4 - 100 Jaar Matthäus - Liefde (S04)

    Apr 04 2022

    In deze aflevering laten we de liefde voor de Matthäus Passion spreken, door een vader en een dochter, die beiden verbonden zijn aan de Nederlandse Bachvereniging.

  • #3 - 100 Jaar Matthäus - Oordeel (S04)

    Apr 04 2022

    Bij de Matthäus Passion uitvoeringen van de Nederlandse Bachvereniging, zit de Grote Kerk in Naarden altijd stampvol. Hoe verhouden de musici zich tot dit publiek, en hoe krijgen ze dat publiek mee in de laatste ideeën van de historische uitvoeringspraktijk? En mag je nou eigenlijk klappen na een Matthäus Passion-uitvoering?

  • #2 - 100 Jaar Matthäus - Verraad (S04)

    Apr 04 2022

    In 1983 was er een grote en belangrijke verandering in de uitvoering van de Matthäus Passion in Naarden. De oude dirigent kon niet meegaan in deze verandering, vertrok, en nam een groot deel van het koor mee. Een coup, maar de verandering ging door en zette de toon voor de volgende veertig jaar.

  • #1 - 100 Jaar Matthäus - Openingskoor (S04)

    Apr 04 2022

    De eerste aflevering in deze serie over het 100 jarig bestaan van de Nederlandse Bachvereniging vertelt Marloes over de reden van de oprichting, en spreken ze Jos van Veldhoven over een 100 jaar oude partituur van de Matthäus Passion. Bestaat er een definitieve perfecte uitvoering van dit populaire werk van Bach?

  • #18 - Daniël Belinfante - ‘Kwartet’ (1927) (S03)

    Mar 24 2022

    Daniël Belinfante (1893-1945) was een Joods componist, muziekschooldirecteur en verzetsman. Via Westerbork belandt hij in Auschwitz en vandaar in Fürstengrube. Vlak voor de bevrijding komt hij om het leven als in januari 1945 -bij nadering van de Russen- de Wehrmacht het kamp in brand steekt.  Zijn werken worden tijdens zijn leven nauwelijks in het openbaar uitgevoerd. Hij is er ook de man niet naar om met zijn eigen muziek te koop te lopen. Hij concentreert zich liever op zijn eigen muzieksch...more

  • #17 - Marius Flothuis - Bicinia (S03)

    Mar 17 2022

    Marius Flothuis (1914-2001) is opgeleid als pianist en musicoloog, als componist is hij autodidact. Zijn oeuvre omvat een honderdtal titels. In de jaren dertig werkt hij vanaf z’n 24ste voor het Concertgebouw. Maar tijdens de bezetting weigert hij te tekenen voor de Kultuurkamer en gaat in het verzet, hij wordt verraden en belandt in Kamp Vught. Hij schrijft er verschillende werken, waaronder Bicinia voor vrouwenkoor. Na de oorlog wordt hij artistiek leider van het Concertgebouworkest en hoogl...more

  • #16 - Hans Lachman - Artis Suite (S03)

    Mar 11 2022

    In deze aflevering horen we hoe componist Hans Lachman de oorlog overleefde en de meesterlijke Artis Suite componeerde.

  • #15 - François Rebattu: Chant du soir (S03)

    Mar 03 2022

    Over componist François Rebattu is niet veel bekend. Hij wordt in 1874 geboren in Berlijn en overlijdt in Amsterdam in 1939. Hij is componist van een aantal werken dat zich in de collectie Muziekschatten bevindt. Daaruit is op te maken dat z’n muziek behoort tot het genre van de salonmuziek. Hij zal rond hebben gereisd als musicus en -getuige zijn lidmaatschap van de Société des Compositeurs de Paris-, zal hij enige tijd in Frankrijk hebben gewoond. Het Chant du soir is niet gedateerd en is ver...more

  • #14 - Lotte Backes: Tonstück für Violoncello und Klavier (S03)

    Feb 24 2022

    In deze aflevering aandacht voor een werk van de Duitse componist Lotte Backes (1901-1990) getiteld 'Tonstück für Violoncello und Klavier'. Hoe is dit bijzondere handschrift in de bibliotheek in Hilversum terecht gekomen?  

  • #13 - Ignace Lilien: Voyage a printemps (blaaskwintet) (1952) (S03)

    Feb 17 2022

    Ignace Lilien (1897-1964) was een productief Joods componist, die zich als Oost-Europeaan in Nederland vestigde.   Het blaaskwintet is een bewerking van het gelijknamige orkestwerk en werd onder meer gespeeld door het destijds befaamde Haagsch Blaaskwintet.

  • #12 - Daniel Belinfante: Concertino (1936) (S03)

    Feb 10 2022

    Na ontdekkingen van de series met hoorspelmuziek en speciaal voor de omroep gecomponeerde muziek, tot besluit een serie van 4 werken die op onverklaarbare wijze in de 100-jarige bladmuziekcollectie Muziekschatten terecht is gekomen en waarvan geen enkele opname meer bestaat.   Biografie Daniel Belinfante (1893–1945) De Joodse componist Daniel Belinfante is een unieke stem in het componeren in het interbellum. De invloed van de Franse muziek van zijn tijd is direct hoorbaar, zoals de rijke har...more

  • #11 - Carl Maria von Weber: Ouverture Oberon (reduced orchestra, versies 1915 en 1928) (S03)

    Feb 03 2022

    In deze aflevering horen we een bewerking van de muziek van Carl Maria von Weber: Ouverture Oberon (reduced orchestra, versies 1915 en 1928).  Deze bewerking van de Ouverture werd gemaakt voor een 'mini-orkest'; toegespitst op een uitvoering in de radiostudio.

  • #10 - Maurits Samehtini: Precisie-tijdsein (1937) (S03)

    Jan 27 2022

    Samehtini was een Joods componist, violist en hoornist. Hij stierf op 79-jarige leeftijd in Kamp Westerbork. Samehtini behoort tot een grote groep van Joodse musici die zowel in de lichte als de klassieke muziek werkt. Zo is hij verbonden aan de Arnhemse Orkestvereniging en het Circusorkest van Carré. In 1913 dirigeert hij première met zijn muziek bij van de Nederlandse stomme film ‘Nederland en Oranje’. Zijn Precisie-tijdsein (1937) is een van zijn laatste composities, een virtuoos variatiewer...more

  • #9 - Hugo Godron: Microfoon-ouverture (1936) (S03)

    Jan 20 2022

    Hugo Godron (1900-1971) was violist, componist, leraar en muziekjournalist. Hij kende Maurice Ravel en Darius Milhaud. En met de laatste deelde hij een fascinatie voor Braziliaanse muziek. In de Microfoon- ouverture hoor je ook de Amerikaanse invloed van George Gershwin. Bekijk de bladmuziek van Microfoon-ouverture Het was een opdrachtwerk van de AVRO die met een serie opdrachten de nieuwe studio feestelijk wilde inwijden. De microfoon was toen verre van uitontwikkeld; in het werk moesten ...more

  • #8 - Lucas van Regteren Altena: Divertimento (1957) (S03)

    Jan 13 2022

    Lucas van Regteren Altena (1924-2000) was fluitist in het Hilversumse Promenadeorkest. Daarnaast componeerde hij louter voor zijn plezier. In Hilversum werden zijn werken regelmatig door collega’s gespeeld. Dit trio uit 1957 vond hij geschikt om te bewerken voor kamerokest, waarvan een obscure opname bestaat.  Bekijk de bladmuziek van Divertimento

  • #7 - Ton de Leeuw: A Moda Gallega, Jeg lagde mig & Russische Ballade (1954) (S03)

    Jan 06 2022

    Ton de Leeuw (1926-1996) studeerde in Parijs bij Olivier Messiaen en ontwikkelde een geheel eigen stijl. Zijn vakmanschap en veelzijdigheid kwam goed van pas in Hilversum, waar hij als muziekregisseur, arrangeur en componist van hoorspelmuziek succesvol was. In de collectie Muziekschatten vonden we volksliedarrangementen, pretentieloos, maar treffend gearrangeerd. Bekijk de bladmuziek bij deze aflevering

  • #6 - Louis Andriessen (alias Elmo Carter): Habanera Fantasie (1958) (S03)

    Dec 30 2021

    Louis Andriessen (1939-2021) was een van Nederlands meest gerenommeerde componisten. Nog steeds wordt zijn muziek over de hele wereld uitgevoerd. Als compositiedocent laat hij een schare aan inmiddels bekende componisten achter. Maar ook hij moest een keer beginnen. Uit 1958 dateren enkele werken die hij voor een omroepensemble schreef. De muziek is nooit gepubliceerd, noch bestaat er een opname van. Onder de naam Elmo Carter vind je ze in de collectie Muziekschatten. Bekijk de bladmuziek van H...more

  • #5 - Karel Mengelberg: Schaduwen over Atlantis (1951) (S03)

    Dec 22 2021

    Karel Mengelberg (1902-1984) was een neef van de beroemde dirigent Willem Mengelberg. Hij studeerde bij Willem Pijper en in Duitsland naast compositie ook directie. In de jaren 20 werkte hij bij de opera in Berlijn en in de jaren 30 in Barcelona en Kiev. In 1938 vestigde hij zich met zijn vrouw en zijn zoon Misha Mengelberg in Amsterdam. In 1951 maakte hij de muziek bij het experimentele hoorspel Schaduwen over Atlantis, waaruit een somber toekomstbeeld blijkt. Zijn radio-experimenten met tape-m...more

  • #4 - Hilversumse Muziekschatten - Bij Wassende Maan (S03)

    Dec 16 2021

    Jurriaan Andriessen (1925-1996) was de 14 jaar oudere broer van Louis Andriessen. Hij studeert in Parijs en in de Verenigde Staten waar hij verliefd wordt op de jazz. Terug in Nederland maakt de omroep graag gebruik van zijn talent: hij is thuis in klassiek en jazz en blijkt een op-en-top vakman. Onder het pseudoniem Leslie Cool speelt hij jazz en naast gebruiksmuziek en klassiek schrijft hij ook muziek voor hoorspelen. Zoals voor ‘Bij Wassende Maan’ uit 1960,gebaseerd op het script van Dick St...more

  • #3 - Hilversumse Muziekschatten - De laatste dagen van Pompeï (1955) (S03)

    Dec 09 2021

    In deze aflevering horen we de hoorspelspelmuziek van De laatste dagen van Pompeï (1955) van componist en muziekregisseur Ton de Leeuw. De Leeuw schreef een filmische orkestpartituur , geënt op het verhaal van toeristen die Pompeï bezoeken en het verhaal met personages uit 79 na Chr. Een volledige reconstructie van dit ingewikkelde hoorspel met maar liefst 15 rollen is in deze tijd niet haalbaar, maar door de nieuwe opname van Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Sander Teepen en de duiding van P...more

  • #2 - Hilversumse Muziekschatten- De avonturen Van Alice in Wonderland (S03)

    Nov 26 2021

    We gaan in deze aflevering op zoek in de de kelders van het Muziekcentrum van de Omroep naar een zangspel van Else de Groot: De avonturen van Alice in Wonderland (1946). Bekijk hier de bladmuziek van Alice in Wonderland

  • #1 - Hilversumse Muziekschatten- Philomeen Lelieveldt: het hoorspel in Nederland (S03)

    Nov 25 2021

    Van vele hoorspelen bestond nooit een opname of ze vielen ten prooi aan de gebrekkige houdbaarheid. Maar de partituren hebben de tand des tijds wel doorstaan, en vormen een deel van de muziekcollectie Muziekschatten, opgeslagen in de catacomben van het Muziekcentrum van de Omroep. Samen met De Stichting Omroepmuziek, waartoe het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor behoren besloot de NTR en NPORadio4 muziek uit een viertal hoorspelen op te nemen en deze zoveel mogelijk te reconstr...more

  • #4 - Human Strings - Tineke & Judith Steenbrink (S02)

    Nov 12 2021

    In deze aflevering van ‘Human Strings’ hoor je de tweelingzussen Tineke en Judith Steenbrink, artistieke leiders van het ensemble Holland Baroque. De zussen zijn dag en nacht volledig met elkaar verbonden, waar ze ook zijn. Twee mensen, maar één bewegend wezen. Zonder elkaar kunnen ze niet goed functioneren.  Ze zijn bijzonder verbonden met elkaar, maar tegelijkertijd verschillen zij enorm over een klein detail en dat levert een enorme strijd op tussen de twee artiesten. Twintig jaar lang duurd...more

  • #3 - Human Strings - Gregor & Lucie Horsch (S02)

    Nov 05 2021

    In deze aflevering hoor je vader en dochter Gregor en Lucie Horsch. Gregor is solocellist van het Koninklijk Concertgebouworkest. Lucie is een wereldberoemde blokfluitiste.  Gregor en Lucie hebben vaak samen gespeeld en deze keer repeteren zij de canonische sonate van Telemann. Beide zoeken naar perfectie en beide zien muziek als een medium waarmee je alles, echt alles, kunt vertellen: huilen en lachen, vragen stellen en beantwoorden. Ondanks hun rijke ervaring en bijzondere talenten hebben zij...more

  • #2 - Human Strings - Bart & Julian Schneemann (S02)

    Oct 29 2021

    Vader en zoon Bart en Julian Schneemann zijn bekende gezichten in de Nederlandse muziekwereld. Bart is hoboïst en artistiek leider van het Nederlands Blazers Ensemble. Julian is pianist en componist.  Beide mannen zouden liever via muziek hun gevoelens uiten. Daarom heeft Fatos Vladi hen gevraagd of ze elkaar een muzikale brief wilden sturen. Zij gaan de brieven van elkaar lezen (beluisteren) en vertellen aan Fatos wat de brief betekent.  Er zitten veel verrassingen in beide brieven. Maar de g...more

  • #1 - Human Strings - Dana Zemtsov & Rimma Matioukova (S02)

    Oct 22 2021

    Altvioliste Dana Zemtsov is in Mexico Stad geboren. Van haar oma Rimma Matuikova kreeg ze de eerste vioollessen toen ze vier jaar oud was. Oma Rimma speelt eerste viool bij het nationale symfonieorkest van Mexico.Dana gaat naar Mexico-Stad om haar te ontmoeten. Ze heeft een prangende, maar lastige vraag die ze al heel lang aan Rimma wilde stellen. Zal Dana een antwoord krijgen?En, waarom moest Dana vroeger altijd huilen als oma Rimma een bepaald slaapliedje voor haar zong?In deze eerste afleveri...more

  • #5 - Sweelinck Nu: De Erfenis (S01)

    Oct 15 2021

    Er is in Nederland een afstammeling van Sweelinck, die nota bene ook nog liedkunstenaar is: singer/songwriter Stef Bos. Tineke en Botte praten met hem, en horen zo een gepassioneerd verhaal van een bewonderaar van de grootste componist die Nederland heeft gehad.

  • #4 - Sweelinck Nu: Sweelinck’s muziek spelen (S01)

    Oct 08 2021

    Omdat Sweelinck leefde in een vroege periode in de klassieke muziek, bestaat zijn repertoire uit werk voor zangers, klavecimbel en kerkorgel. Die twee klavierinstrumenten zijn, met alle respect, niet meer de populairste. Dus onderzoeken Tineke en Botte of je de muziek van Sweelinck aan de man (m/v) zou kunnen brengen door het te spelen op de populaire piano.

  • #3 - Sweelinck Nu: Het Orgel (S01)

    Oct 01 2021

    Sweelinck was organist in de Oude Kerk, die midden op de Amsterdamse Wallen staat. Tineke en Botte nemen een kijkje in de kerk, en doen daar een aantal ontdekkingen over Sweelinck’s graf, de kerk en zijn orgel. Ook bewandelen ze de trap waar Sweelinck ooit liep.

  • #2 - Sweelinck Nu: Sweelinck hield zijn mond (S01)

    Sep 24 2021

    Componist en organist Sweelinck leefde in een van de roerigste tijden in de Nederlandse geschiedenis. De gebeurtenissen tijdens zijn leven voelen als een throw back naar de lessen Geschiedenis op de middelbare school. Het was geen ongevaarlijke tijd, met religieuze twisten, en dat kon er wel eens voor hebben gezorgd dat Sweelinck zweeg.

  • #1 - Sweelinck Nu: De Bach van Nederland (S01)

    Sep 17 2021

    Jan-Pieterszoon Sweelinck is vierhonderd jaar geleden overleden. Tineke Steenbrink vindt hem de grootste Nederlandse componist, maar hij lijkt wel te worden vergeten. Botte Jellema loopt tegen een aantal problemen aan, wanneer hij zich verdiept in Sweelinck.

  • Luister vanaf 17 september naar Sweelinck Nu in Het Verhaal

    Sep 14 2021

    In de aanloop naar de 400e sterfdag presenteren NPO Radio 4 en de NTR een vijfdelige podcastserie over Sweelinck, gemaakt door Tineke Steenbrink en Botte Jellema. Luister vanaf 17 september naar Sweelinck Nu in Het Verhaal.