PodNL is gratis maar niet goedkoop. Wil je ons steunen? Neem dan je...
De podcast waarin we op zoek gaan naar de ultieme gebruikservaring in het digitale domein en daarbuiten. Van de makers van Pixelpillow, het internetbureau dat zich richt op ontwerpen van geweldige gebruikservaringen.
Vaak ontwerpen we sites en applicaties met dummies in 't achterhoofd. Kortom: iets maken, zodat iedereen het begrijpt. Maar soms richt een webapplicatie zich juist op taken die juist op zogenaamde power users zijn bestemd. Daarbij mag de leercurve dus steiler zijn, dan bij andere producten. Maar hoe ontwerp je zo'n product eigenlijk? Test je dat op dezelfde manier als met first-time-users? De UX fuck-up gaat deze week of de niet-zo-responsive site en mobiele app van Amazon. De stellingen die we ...more
Webapplicaties. Veel mensen gebruiken ze omdat het moet. Maar het mag wat ons betreft wel wat meer een feestje zijn! Een de uitgelezen kans die veel applicaties nog niet hebben aangegrepen om de gebruikservaring een upgrade te geven zijn animaties. Motion in webapplicaties is daarom het onderwerp van deze week. De UX fuck-up gaat deze week over bedrijfskoffieapparaten, en de stellingen van deze week zijn: Stelling 1: Motion in je webapplicatie is de investering niet waard! Stelling 2: Er zijn ge...more
Hoe zorg je ervoor dat je een gezonde balans hebt tussen de doelen die je wilt bereiken en de kwaliteit van werk die je realiseert? In deze aflevering van de Pillowtalk podcast hebben we het erover hoe we dit bij Pixelpillow doen. We bespreken de UX fuck-up van de week, ingestuurd door Martijn ten Caat, over een ontwerpfout in het bierkrat van Brand. We bespreken onder andere de volgende stellingen: Stelling 1: Meer focus op cijfers gaat altijd ten koste van kwaliteit Stelling 2: Liever altijd b...more
10 jaar terug in de tijd, maar toch bespaart Tailwind ons 20% aan ontwikkeltijd... Met die tijdwinst snap je vast wel dat wij erg enthousiast zijn over Tailwind. In een notendop: Verschillende CSS classes combineren in je HTML, waardoor je in één opslag ziet wat voor opmaak er toegepast wordt op elk element op de pagina. De classes verwijzen namelijk naar hoe het element eruit ziet. Niet naar was het is. In deze aflevering bespreken de we de voor- en nadelen van Tailwind. De stellingen die we be...more
Als je wel eens een digitaal product hebt gemaakt heb je ongetwijfeld wel eens te maken gehad met het eerste principe uit de WCAG richtlijnen: "perceivable". De zogenaamde contrast check die in de huidige versie van deze richtlijnen zit is namelijk op z'n minst dubieus te noemen. Je kunt je afvragen of de check wel een reële afspiegeling is van hoe mensen contrast ervaren. Maar gelukkig lijkt er een nieuw algoritme (APCA) opgenomen te worden in de nieuwe versie van de accessibility richtlijnen (...more
Weet je nog, dat we het Photoshop bevel emboss effect achter ons lieten en het tijdperk van flat design in gingen? Web 2.0 was een feit. Het web dat gevuld werd met user generated content en platte pastelkleurige knoppen. En inmiddels zijn we aanbeland in het Web3 epoch. Maar wat is het? En hoe verhouden zaken als de blockchain en NFT's zich tot elkaar? De UX fuck-up gaat over de app van OnCampus en we behandelen o.a. de volgende stellingen: Stelling 1: Napster was ook al Web3 Stelling 2: Web3 l...more
Deze week hebben we het over The Metaverse; de virtuele wereld waar Facebook (dat inmiddels Meta heet, what's in a name) de komende jaren vol op in gaat zetten. Wat voor wereld gaat The Metaverse worden? Een nieuwe naam voor een bestaand fenomeen. Maar wat is het? Wat hebben eraan? En kunnen we het nu al gebruiken? De UX fuck-up van deze week gaat over de klantenservice van IKEA. En we behandelen de volgende stellingen (hoewel niet zo gestructureerd als dat je van ons gewend bent): Stelling 1: T...more
Misschien een beetje gek om als UX bureau dit onderwerp aan te snijden, maar we kijken graag kritisch naar zaken. Dus ook naar ons eigen bestaansrecht. Vandaar de vraag "heb je eigenlijk wel een UX bureau nodig" als organisatie, of is het slimmer om zelf UX'ers in dienst te hebben? In deze aflevering bespreken we de UX fuck-up van de week over ING Credit Cards, en behandelen we de volgende stellingen: Stelling 1: UX is niet meer iets dat je extern kunt beleggen Stelling 2: UX vereist diepgaande ...more
In deze aflevering hebben we het over designtools, en waarom ze ruk zijn! Voldoen de tools waarmee we ontwerpen nog wel aan de eisen die je als designer van moderne websites en apps hebt? De UX fuck-up van deze week gaat over Hornbach en de niet-gebruiksvriendelijke uitgangpoortjes bij de zelfscan kassa's. We behandelen de volgende stellingen: Stelling 1: Zonder koppeling tussen ontwerp en realisatie is het onmogelijk om iteratief te werken. Stelling 2: Ontwerp pakketten zijn te statisch (scherm...more
Je kunt een hoop over ons vakgebied zeggen, maar niet dat je niets te kiezen hebt als je opzoek bent naar een baan. Ben je programmeur of ontwerper? Nee, ik ben UX/UI designer. Programmeur? Nee, ik ben DevOps. Of misschien hou je je vooral bezig met CX in plaats van UX. Of misschien ben je overgestapt van UX developer naar GUI engineer. Volg jij het nog? Wat moeten klanten er wel niet van vinden, al at jargon. Hoe wij het noemen? Je hoort het in deze aflevering. De fuck-up van deze week gaat ov...more
De manier waarop wij ondernemen vinden we zelf heel normaal, maar we hebben al vaker gehoord dat we toch vrij a-typisch zijn in de manier waarop we ons bedrijf organiseren. Wij vinden bijvoorbeeld een 9-tot-5-mentaliteit helemaal niet vreemd. Dat betekent vaak dat je je prioriteiten op orde hebt. Deze aflevering van Pillowtalk doen we het iets anders dan normaal. We behandelen dit keer geen stellingen, maar anecdotes uit ons ondernemersavontuur tot zover. De UX fuck-up van deze week gaat over he...more
Hey… Laatst zeiden we nog ‘Mooi is geen reden’ en nu slingeren we een nieuwe podcast online die ‘Mooi is beter!’ heet. Zitten ze in een crisis bij Pixelpillow? Nee hoor. We hebben we gewoon een haat-liefderelatie met het woord mooi. We zijn gek op mooie dingen, maar vinden het niet in elke discussie een interessant argument. In deze aflevering hakken we de knoop door. Is mooi nou beter, of niet? De UX fuck-up van deze week gaat over het Apple TV+ abonnement. De stelling die we behandelen zijn: S...more
Deze week kan je luisteren naar aflevering #42 van de Pillowtalk podcast. En hoewel wij ook niet op alles een antwoord weten (pun intended), geeft deze afleveringen je wel antwoord op de vraag of je als designer code moeten kunnen schrijven of op z’n minst moet begrijpen. Kortom: Designers Should No-code! De UX fuck-up gaat over de douch op de camping van Gertjan en we behandelen de volgende stellingen: Stelling 1: Een goede designer van website en apps moet code kunnen schrijven Stelling 2: Des...more
We vroegen ons laatst af of andere mensen ook dingen uit hun vakgebied toepassen in hun dagelijks leven. In ons geval is het vakgebied UX/User Experience Design. Daarom gingen we na welke zaken, die we dagelijks inzetten om een geweldige gebruikservaring te ontwerpen voor onze klanten, we ook thuis zouden kunnen gebruiken om ons leven gemakkelijker te maken. De UX fuck-up van deze week gaat over de website (en met name de zoekfuntie) van de Kamer van Koophandel. De stellingen die we deze week be...more
Mooi is geen reden! Als je van de trap af valt, ben je snel beneden. Ok. Dat laatste had weinig met de podcast te maken, maar hey.. het rijmt wel. Deze aflevering hebben we het over het argument dat wij als ontwerpers regelmatig langs horen komen. Hetzij door klanten, maar ook door andere ontwerpers. Wat ons betreft is mooi geen reden, maar moet de nadruk liggen of iets goed werkt, en daarbij aansluit op de verwachting die iemand heeft bij een bepaald merk. Nieuwsgierig? Luister dan de hele afle...more
Een specialist of expert lijk je tegenwoordig sneller te zijn dan vroeger. Is het verkrijgen van de specialisten-status het nieuwe goud? Of is het juist beter om generalist te zijn? Deze week hebben we het over de voordelen van beiden. De UX fuck-up van deze week gaat over de betalingsherinnering van Staatsbosbeheer. En de stellingen die we deze week behandelen zijn: Stelling 1: Generalisten hebben de toekomst Stelling 2: Specialismen zijn het nieuwe goud Stelling 3: We moeten terug naar echt sp...more
Stuur niet op conversie! Waar gaat deze aflevering van Pillowtalk over. Maar waarom dan niet? Uiteraard is er niets mis met optimaliseren van je conversie, maar we zien zo vaak dat bedrijven vooral bezig zijn met testjes en experimenten om meer bezoekers om te zetten in klanten. Als je je vooral daarop richt kan dat wel eens schadelijk zijn voor je branding. Daarom pleiten wij voor een holistische aanpak, waarbij je niet alleen kijkt naar conversie, maar de volledige klantreis optimaliseert. Mis...more
Pakken wat je pakken kan! Of niet? Als je net begint met ondernemen ben je geneigd om alle opdrachten die langs komen op te pakken. Da's natuurlijk ergens logisch, want je wilt je business opbouwen. Maar is het niet veel slimmer om de juiste klanten uit te kiezen, die aansluiten bij je eigen (kern)waarden? Deze week hebben we het over 'alleen doen wat bij je past'. Voor welke klanten werk je juist graag, en waar trek je de grens voor welke klanten je juist niet wilt werken? En is dat dan om prin...more
Designtokens. Design-wattus? Ok, heel eerlijk? Wij wisten tot een paar weken geleden ook niet dat het bestond. Maar blijkbaar is het al een aantal jaar de term voor een gecentraliseerd systeem, waarmee je afspraken die je maakt in je design kunt vastleggen. Zodoende kunnen bijvoorbeeld developers (via een design API) toegang krijgen tot de belangrijkste variabelen uit een design. Bijvoorbeeld: font sizes, kleuren, en andere zaken die ten grondslag liggen aan een ontwerp. Maar wat voegt het toe? ...more
De vraag of je moet optimaliseren voor zoekmachines, of voor de gebruiker is niet nieuw. Al sinds Google een grote rol speelt in het verwerven van nieuwe bezoekers op je website is het optimaliseren voor zoekmachines een belangrijk thema in internetmarketing-land. De nieuwste update aan het Google-algoritme, genaamd core web vitals, moet zich meer richten op de gebruikservaring van mensen. Maar kan Google de user experience wel meten, door een aantal harde cijfers te bekijken? En is deze ontwikk...more
Als je enigszins bekend bent met het web, en wel eens een regel code hebt geschreven, weet je dat semantiek en websites onlosmakelijk verbonden zijn. Maar semantiek gaat niet alleen over het opmaken van code, maar ook over hoe je communiceert met collega's en klanten. En wanneer je ander jargon gebruikt dan je gesprekspartner, kan dat leiden tot verschillende verwachtingen en potentieel een draak van een project. De UX fuck-up van deze week gaat over Moviemeter (iets met Netflix en jump to conte...more
In deze aflevering hebben we het over design-first, in plaats van technology-first werken. We bespreken hoe sommige (IT) bedrijven vanuit technologische afwegingen software ontwikkelen. Kan dat een goed resultaat opleveren, of kan je alleen goede software ontwikkelen wanneer je begint bij de gebruiker? De UX fuck-up van deze week gaat over de app van de Triodos bank. We behandelen de volgende stellingen: Stelling 1: IT-bedrijven redeneren niet vanuit de gebruiker, maar vanuit de (technische) opl...more
Een blauw logo voor de PvdA, een rood logo voor de VVD en een compleet gele huisstijl voor D66. Wat gaat hier fout? Kleur is onlosmakelijk verbonden met politiek. De uitspraak is niet voor niets “kleur bekennen”. Deze week was het zover. We brachten – met het ouderwetse rode potlood – onze stem uit. Daarom hebben we het deze over politiek en letter de kleur die elke partij gebruikt. Hoe bepalend is design voor de keuze voor een partij? De stellingen van deze week zijn: Stelling 1: De kleur van j...more
The Gig Economy is going strong! Er zijn al jaren diverse websites waar je tegen lage tarieven allerlei diensten kunt afnemen. Zelf hebben we in het begin van Pixelpillow – bij wijze van experiment – een ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor ons eigen logo. We kozen een winnaar, betaalden netjes, maar gebruikten het logo niet. Eigenlijk was 't puur ter inspiratie en om onze nieuwsgierigheid te bevredigen. Maar hoe staat de gig economy er inmiddels voor? Kan je een professionele website laten ontwe...more
We hebben het in deze aflevering over de voordelen van design systemen versus de hacker mentality. Wat is het, en wat kan je ermee? De hacker mentality zorgt op korte termijn wellicht voor tevreden klanten, maar levert het die klant ook tevreden gebruikers op? We bespreken het uitvoerig. De UX fuck-up van deze week gaat over Mijngezondheid.net. De stellingen van deze week zijn: Stelling 1: Een design systeem draagt niet bij aan een optimale gebruikservaring. Stelling 2: Een design systeem maakt ...more
Sinds corona zijn er een hoop bedrijven die versneld allerlei zaken doorvoeren die ze al tijden voor zich uit schoven. Ook thuiswerken was niet bij elke organisatie goed georganiseerd. En toch waren er ook voor de coronacrisis al bedrijven die 100% remote werkten. Bedrijven waarbij je je collega's één keer per jaar ziet, of sommigen zelfs nog nooit fysiek hebt ontmoet. Wat verandert een bedrijfscultuur op afstand, wanneer je gewend bent elke dag je collega's te spreken bij het koffieapparaat? Wa...more
We hebben het in eerste podcasts al over de ideale developer en designer. Maar er is ook een combinatie mogelijk, de visual developer. En die lijkt steeds meer aan populariteit winnen door no code en low code tools als Webflow. In aflevering 28 spreken we over de voor- en nadelen van met name het ontwikkelen van websites door ontwerpers. We hebben het over de UX fuck-up van de week, die gaat over hoe home scholing georganiseerd is, en hoe dat beter zou kunnen. De stellingen die we deze week beha...more
Misschien ben je het vergeten, maar 'vroeger' was een belangrijk onderdeel van het bouwen van websites, het oplossen van cross-browser gerelateerde bugs. Herinner je je die tijd nog dat je bugs en work-arounds probeerde te bedenken voor Internet Explorer 6? Inmiddels maken veel webbrowsers gebruik van dezelfde onderliggende techniek. Maar is dat nou juist een voordeel of nadeel? Wat betekent dat voor de gebruiker? Hoe verdient Google bijvoorbeeld geld aan Chrome? De UX fuck-up van de week gaat o...more
Laatst organiseerden we bij Pixelpillow een hackathon om onze kennis van de laatste technologie te vergroten. Die dag was super leuk, leerzaam en inspirerend! En hoewel we natuurlijk termen als AI, Machine Learning en Deep Fake allemaal wel kenden, hadden we er nog niets mee gemaakt. Daar kwam deze dag verandering in. En het gebruik van deze technologie maakt in zekere zin bepaalde menselijke handelingen overbodig. Maar hoever gaat deze artificiële intelligentie? We filosoferen over hoe ver AI i...more
Deze week hebben we 't over het belang van accessibility. Het toegankelijk maken van websites wordt steeds meer gemeengoed. Maar vooral in het domein van (semi)overheden. Wat is er nodig om ook bij commerciele organisaties toeganklijkheid op de kaart te zetten? Daarnaast bespreken we de UX fuck-up van de week over het bedrijf RoadID en kijken we hoe groot de groep mensen is waarvoor je je website toegankelijk zou moeten maken. We bespreken onder andere de volgende stellingen: Stelling 1: Brandin...more
In deze aflevering bespreken de de impact van corona op ons leven en ons bedrijf. Super tijdloos, we know :) We bespreken een UX fuck-up van Mailchimp en behandelen onder andere de volgende stellingen: Stelling 1: Corona zorgt ervoor dat mensen prioriteiten moeten stellen Stelling 2: Mensen blijven na corona 50% thuis werken Stelling 3: Handen wassen blijft, handen schudden komt terug, 3 zoenen verdwijnen
Deze week hebben we het over een eigen product. En daarmee hebben we ervaring. In 2019 maakten we namelijk een product dat het uiteindelijk niet haalde. Voor veel mensen uit ons vak lijkt een eigen product een ultiem doel. Geen 'lastige' klanten, alleen maar je eigen ding kunnen doen. Maar is het wel rozengeur en maneschijn? We hebben het over de verkiezingen in de Verenigde Staten, en hoe het stemproces ook een UX fuck-up opleverde. We bespreken de volgende stellingen: Stelling 1: Een eigen pro...more
Na een kleine herfstvakantie-break pakken de draad weer op met een nieuwe aflevering van onze Pillowtalk podcast. In deze aflevering hebben we het over "Wat is er mis met Slow Adopters?". En het was een bijzondere aflevering. We bestaan namelijk 1 jaar! En inmiddels zijn we 22 afleveringen verder. Wat ons betreft een mooie mijlpaal. Bedankt dat je onze podcast luistert! We bespreken in deze aflevering de volgende stellingen: Stelling 1: Slow adopters vertragen innovatie Stelling 2: Early adopter...more
Door wat technische issues zijn we een weekje later dan normaal. Deze week hebben we het over de configurator. Wat is het? En waarom is het zo belangrijk om te gebruiken wanneer je producten wilt verkopen? De UX fuck-up van deze week gaat over de app van de Nederlandse Bibliotheek. En we streamen onze podcast – bij wijze van experiment. Stellingen deze week zijn: Stelling 1: Een configurator kan je business maken of breken Stelling 2: Een goede configurator is altijd mobile-first Stelling 3: Vis...more
"Een fysiek product ontwerpen is denk ik in het begin veel moeilijker, omdat je veel beter moet nadenken over hoe het uiteindelijk moet gaat werken en hoe er eruit gaat zien, want je hebt maar één kans om het te maken". Deze week bespreken de mannen wat Digital Design kan leren van Product Design. In beide disciplines bedenk je een oplossing voor een probleem, maar de omstandigheden – virtuele wereld versus de echter wereld – zorgen ervoor dat het toch moeilijk te vergelijken is. De UX fuck-up v...more
We dachten: laten we na onze zomervakantie weer starten met een luchtig onderwerp en ons daarmee van onze kwetsbare kant tonen. Internetbureaus bestaan namelijk over 10 jaar niet meer. In ieder geval niet in de vorm zoals ze nu bestaan. Kortom: moeten we de komende jaren omscholen of doorstuderen? We hebben onder andere over: Stelling 1: Een bureau is niet schaalbaar Stelling 2: Je moet het grootste of meest gespecialiseerd bureau zijn om te overleven Stelling 3: Als we niets veranderen aan ons ...more
We zijn bij Pixelpillow natuurlijk enorm inclusief, maar als we heel eerlijk zijn werken we het liefst met mensen die met hart en ziel strijden voor hun product. Dat is bij veel organisaties een product owner (en soms ook iemand in een andere rol). We bespreken de UX fuck-up die deze week over subscription management van Apple gaat. Daarnaast komt de Dyme app aan bod en behandelen we de volgende stellingen: Stelling 1: Alleen producten met een product owner worden succesvol Stelling 2: Een goede...more
Deze week hebben we Joost Diepenmaat (Moneybird) te gast in de podcast. Enige tijd geleden ontdekten we dat ze mij Moneybird dezelfde 9-tot-5-mentaliteit nastreven als wij dat bij Pixelpillow doen. Met Joost hebben we het over wat deze mentaliteit precies inhoudt en wat de drijfveren zijn om zo te willen werken en leven. De stellingen in deze aflevering zijn: Stelling 1: Een 9-tot-5-mentaliteit is een vereiste voor blije medewerkers Stelling 2: De waarde van niets doen wordt onderschat Stelling ...more
In de reeks "Wat moet je kunnen om..." deze week: Wat moet je kunnen om developer te worden bij een bureau? Wat houdt de term developer überhaupt in? In deze aflevering hebben we het over de opleidingen die er in Nederland zijn. Hoe empatisch je moet zijn als ontwikkelaar. Hoe belangrijk het is dat je oog voor ontwerp hebt. En we proberen te door achterhalen waarom je als developer steeds meer moet kunnen om bij een bureau aan de slag te gaan. We behandelen deze week de volgende stellingen: Stel...more
Het is een vraag die veel jonge mensen, die bijvoorbeeld een CMD, of andere ontwerp-opleiding doen, zich afvragen. Hoe word je nou ontwerpen bij een bureau? Wat moet je kunnen? En wat moet je vooral niet doen? We schetsen een profiel van de ideale allround ontwerper. Met de UX-fuckup over het annuleren van een vliegreis bij Ryanair en eervolle vermeldingen voor Pickwick, Lays, Eelco van Ruiten, Marnix de Vries en Rolf Geerts ;) We behandelen deze week de volgende stellingen: Stelling 1: Als ontw...more
We hebben het over conventies en inconsistentie in ontwerp. Wat zijn voordelen van het strikt aanhouden van conventies en consistentie in je ontwerp. En wat zijn de nadelen? In deze aflevering bespreken we de volgende stellingen: Stelling 1: Volgen van conventies levert altijd het beste resultaat op Stelling 2: Consistentie is cruciaal voor een goede gebruikservaring Stelling 3: Liever een minder consistent, maar onderscheidender product
Low code, high code, no code. Deze week hebben we het over de toekomst van low code platforms. We bespreken o.a. tools als Webflow en Mendix. Daarbij behandelen we de volgende stellingen: Stelling 1: Low code oplossingen zijn niet geschikt om websites te ontwikkelen Stelling 2: Door low code zijn ontwerpers de nieuwe developers van de toekomst Stelling 3: Over 5 jaar worden websites en apps alleen nog met low code platforms ontwikkeld
De de coronacrisis houdt ons bezig en dat zal nog wel even zo blijven. Afgelopen week kwam minister de Jonge met de vraag aan bedrijven om mee te denken over mogelijke corona-apps, die mensen onder andere op de hoogte stelt wanneer ze met iemand met corona in contact zijn geweest. Daarom is dit keer is het onderwerp van de de podcast de vraag hoe een corona-app een bijdrage kan leveren aan positieve gedragsverandering. De stellingen die we behandelen zijn: Stelling 1: Beter 3 verschillende...more
Een podcast over het onderwerp ‘ontwerpen voor een crisis’. Remote opgenomen, dus hopelijk niet al te slechte audio-kwaliteit. Zoals iedereen houdt het coronavirus ook bij Pixelpillow de gemoederen bezig. Daarom bespreken we deze week wat de invloed van een crisis op ontwerp. Met een UX fuck-up van de week van @rekentuin. De stellingen van deze week zijn: Stelling 1: In tijden van crisis maak je betere ontwerpkeuzes Stelling 2: Design Thinking biedt niet voldoende snelheid voor crisiscommunicati...more
Deze aflevering hebben we 't over de toegevoegde waarde van motion. We behandelen de UX fuck-up van de week, waarin we het over het pick-up proces van Jumbo hebben. De stellingen die we behandelen deze week zijn: Stelling 1: Zonder motion kan een website of applicatie prima functioneren Stelling 2: Motion onderscheidt je organisatie van de rest Stelling 3: We zijn nu pas weer op ‘t niveau van de tijd dat Flash door Apple de nek om werd gedraaid Stelling 4: Motion is voor een goede UX geen ...more
Je kent 't wel. De gevleugelde uitspraak "Form follows function" van architect Louis Sullivan. Het gaat er vanuit dat de vorm afhankelijk is van functie. Maar is dat altijd zo? Of zijn er situaties waarin vorm en functie elkaar minder of helemaal niet beinvloeden? Zijn er ook interfaces die alleen voor de vorm bestaan en waarbij functie ondergeschikt is? We hebben het uitvoerig over dit onderwerp en bespreken de UX -fuckup van de week, die deze keer over de NPO Start Plus website gaat. Stellinge...more
MVP. Een term die je vast wel eens hebt gehoord als je wel eens betrokken bent bij het realiseren van een nieuwe website of applicatie. Het zogenaamde Minimum Viable Product is een veelgebruikte term, maar kan verschillende betekenissen hebben, afhankelijk van de context waarin 't woord gebruikt wordt. In deze podcast geven wij onze kijk op het MVP. Stelling 1: Een MVP is voor elk project gelijk Stelling 2: Een MVP heeft alleen als doel een concept te valideren Stelling 3: Altijd met een MVP sta...more
Vroeger was 't heel normaal dat een duo van art-director en copywriter samen optrokken voor een klant. Tegenwoordig lijkt dat niet meer altijd 't geval, zeker niet in de internetbureau wereld. Moeten we terug naar de vaste tandem van beeldmaker en woordtovenaar? We bespreken in deze tweede aflevering van 2020. Overigens de eerste aflevering van onze podcast die onder het half uur blijft 🎉 De stelling van deze week: Stelling 1: Een opdracht zonder copywriter is gedoemd te mislukken. Stelling 2: ...more
In de eerste Pillowtalk podcast van 2020 is het thema Don't be an original. We bespreken de voor- en nadelen van maatwerk en standaardproducten. We behandelen de volgende stellingen: Stelling 1: Maatwerk is altijd de beste keuze. Stelling 2: Bij standaardproducten heb je niet voldoende invloed op de roadmap Stelling 3: Maatwerk is altijd duurder dan een standaardproduct Stelling 4: Wij (Pixelpillow) zijn het best in het ontwikkelen van maatwerk
Tijd om 't jaar luchtig af te sluiten en terug te blikken op het jaar 2019. Er is veel gebeurd: verhuizing, nieuwe mensen, andere werkwijze, nieuwe marketing-strategie. Met een lach en een traan kijken we terug en bespreken we de volgende stellingen: Stelling 1: Verhuizen is een eitje. Stelling 2: Cubicles worden ‘t helemaal in 2020. Stelling 3: Component based werken (in zowel design als techniek) is de toekomst. Stelling 4: Ad-hoc is niet meer van deze tijd.
Wat zijn de verschillen tussen het ontwerpen voor business to business (B2B) en business to consumer (B2C) eigenlijk? Zijn die er überhaupt? In deze aflevering bespreken we 't over: Stelling 1: Gebruikers verwachten een goede UX, ongeacht of het een B2B of B2C omgeving is Stelling 2: In een B2B omgeving mag de leercurve van een website of applicatie steiler zijn dan voor een ‘normale’ consument Stelling 3: B2B en B2C zijn niet te vergelijken, omdat de gebruiker vaak minder te kiezen heeft...more
Een aflevering over digitalisering in de zorg, waarin we onze eerste gast verwelkomen, namelijk Martijn Hulst van de Zorgbroeders. We hebben het over de staat van de digitale zorg in het algemeen en behandelen een aantal stellingen: Stelling 1: Digitalisering in de zorg gaat langzamer dan in andere branches Stelling 2: Zorginstellingen denken te vaak vanuit hun eigen informatiebehoeften en zouden zich meer moeten richten op user centered design Stelling 3: Tech-bedrijven zijn straks de nieuwe zo...more
In deze aflevering hebben we het over design thinking en wat daarvan de voor- en nadelen zijn. Ook vertellen we over onze eigen ervaringen met deze manier van werken en hoe dit aansluit op bijvoorbeeld de agile werkwijze. Stelling 1: Iedereen is een ontwerper Stelling 2: Door design thinking te gebruiken weet je altijd precies wat de gebruiker nodig heeft Stelling 3: Samen met klant team van specialisten vormen is beter dan full-service Stelling 4: Je kunt een goede ontwerper zijn zonder empathi...more
Pillowtalk. De podcast waarin we op zoek gaan naar de ultieme gebruikservaring in het digitale domein en daarbuiten. We gaan het vandaag hebben over het nieuwe betalen. Stelling 1: Betalen met je telefoon is niet meer weg te denken. Stelling 2: Betalen met Apple Pay en andere nieuwe methoden is nog niet veilig genoeg (Face ID etc.). Stelling 3: Binnen 10 jaar is er geen contant geld meer en betalen we allemaal digitaal. Stelling 4: Ik geef gemakkelijker geld uit door betaalmogelijkheden als Appl...more